Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

916 vs. 996 vs. 998

31K views 6 replies 5 participants last post by  SouthsideDuc  
G
#1 ·
Bedankt bij voorbaat!!
 
#2 ·
Het belangrijkste verschil, IMHO, is dat de 998 de Testastretta-motor heeft (en wat dat allemaal betekent) en geen problemen heeft gehad met afbladderende tuimelaars. Ik geloof dat het laatste jaar van de 996R ook de Testastretta had. Over het algemeen werden ze van 916 tot 998 steeds beter, en dus is de 998 The One.
 
#3 ·
Dat is een lange lijst! Als u specifieker zou kunnen zijn over uw behoeften/gebruik van de motorfiets. Misschien bent u op zoek naar uw eerste Ducati voor bijvoorbeeld circuitdagen? Of u gaat een Italiaanse motor toevoegen aan uw motorverzameling.

Om te beginnen hebben alle drie de motoren verschillende cilinderinhoudmotoren, ten tweede beschrijven de 916, 996, 998 de evolutie van de moderne Ducati SBK, waarbij de 916

A. De meest gedateerde is!
B. Een begeerlijke verzamelaarsmotor
C. Kan problematisch zijn vanuit een betrouwbaarheidsoogpunt.
(zie A.)
D. De beste circuitmotor van de 3 (geen racemotor)

In 1999 evolueerde de Ducati 916 naar de 996, waarmee hij in de voetsporen trad van zijn race-erfgoed. De nieuwe motorfiets behield het grootste deel van de "stijl" en carrosserie van zijn voorganger, maar kreeg een getunede versie van de motor die de WSBK-racers sinds 1996 gebruikten.

In het jaar 2002 werd de 996 de 998 met radicaal verschillende cilinderkoppen, injectoren en CPU, waardoor de nieuwe motor bekend werd als de testastretta. De vorige was de Desmoquattro.
 
#4 ·
Alles hierboven.

95 916 ontsnapte grotendeels aan de tuimelaarproblemen die de post-95 916's tot 01 996's teisterden. Ze kunnen echter worden verholpen met megacycle tuimelaars, wat een beetje een pijn is, maar dan ben je klaar. Andere problemen zijn het losraken van de vliegwielmoer, het losraken van de cush drives en slechte 2-fase elektrische installatie. Deze problemen kunnen ook worden verholpen. De 996 heeft een mooi koppel en ik denk dat het een betere motor zou zijn als je meer vermogen wilt. 916 is OK, maar je moet korter schakelen en een paar andere dingen doen om hem sneller te laten gaan. 998 is de bom, maar dan ben je een stuk meer geld kwijt. Over geld gesproken, ik heb net een hele mooie 996 te koop zien staan voor $7.200. Mijn suggestie: koop een 600 voor een circuitmotor en ga verder.
 
G
#6 ·
Bedankt vanaf hier met een 916 uit 1996. Nieuw bij Ducati en het forum, dus het is goed om korte versies te krijgen van hoe het allemaal uitpakt.

Trouwens, weet iemand het verschil tussen 60 graden en 90 graden? Ongeveer 30 graden, maar ze klinken allebei erg goed! Als beide worden afgevuurd en stationair draaien in mijn garage... Ik zweer dat ik 'harmonie' hoor, of misschien een paringsritueel.

"95 916 ontsnapte grotendeels aan de tuimelaarproblemen die de 916's van na '95 tot '01 996 teisterden. Ze kunnen echter worden verholpen met megacycle tuimelaars, wat een beetje lastig is, maar dan ben je klaar. Andere problemen zijn het losraken van de vliegwielmoer, het losraken van de cush drives en slechte 2-fase elektrische installatie. Deze problemen kunnen ook worden verholpen."
John, zou je wat meer details over deze items kunnen geven? Ik zou ze graag willen uitzoeken.