Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

Ulepszenia zawieszenia ST3 - Widły

25K views 29 replies 21 participants last post by  MAZDuc  
#1 ·
Historia
Kupiłem swój ST3 latem 2005 roku. Po jeździe moim ST3 przez 5-6 miesięcy, było boleśnie oczywiste, że coś trzeba zrobić z zawieszeniem. Jednak najlepsze rozwiązanie nie było natychmiast jasne. Ten [long] raport przedstawia zwroty akcji w sega w drodze do udoskonalenia przedniego zawieszenia mojego ST3.

Jedną z pierwszych rzeczy, które człowiek uświadamia sobie po jeździe seryjnym ST3 (mój pierwszy motocykl szosowy), jest to, że zawieszenie jest bardzo miękkie. Chociaż przypuszczam, że to ustawienie jest na początku miłe; po tym, jak zacząłem uczyć się być bardziej pewnym siebie i zacząłem cieszyć się coraz szybszą jazdą po krętych górskich terenach, stało się to irytującą przeszkodą w moim ciągłym procesie uczenia się i przyjemności z jazdy na motocyklu.

Początkowe badania
Mimo że miałem dobrą znajomość zawieszenia wyścigowego w pojazdach czterokołowych, moja wiedza na ten temat w odniesieniu do motocykli szosowych była zerowa. Zacząłem czytać fora motocyklowe, „Forum Niezależnego Zawieszenia Rowerowego” i wiele wiodących stron internetowych dostawców zawieszeń. Czytałem i ponownie czytałem artykuły o ustawieniach zawieszenia motocykla, aby zrozumieć, co jest dostępne, jak je prawidłowo ustawić, a także spróbować oddzielić BS od naprawdę kompetentnych i poinformowanych sugestii.

Wnioski, do których doszedłem dla moich potrzeb, mogą nie być tymi, do których koniecznie byś doszedł, i jestem pewien, że jest 10 osób ustawionych w kolejce, aby bronić swojego wyboru dostawców zawieszeń itp.

Było absolutnie jasne, że konieczne będzie zwiększenie sztywności sprężyny. Zmiana na przednie sprężyny 0,95 kg była prawie powszechnie sugerowana (w zależności od wagi - mam około 185 funtów). Potem wszyscy wydawali się mieć odmienne zdanie.

Istnieje bardzo wiele opcji pod względem zaworów, układów stosów podkładek, kompletnych wkładów itp., promowanych przez wielu różnych dostawców obiecujących zapewnić „najlepszą jazdę” :)

Seryjne widelce ST3
Seryjne widelce w ST3 zapewniają tylko regulację napięcia wstępnego. Nie ma zewnętrznych regulacji kompresji ani odbicia i są bardzo słabo sprężynowane. Niechętnie inwestowałem w nowe elementy wewnętrzne widelca i ostatecznie nadal kończyłem z nieregulowanymi widelcami.

Co pasuje do czego? - Monster/748/749/998/999
Na forum Ducati Monster List jest sporo wątków szczegółowo opisujących wymianę widelców superbike na Monsterach. Wydawało się to rozsądnym i bezpośrednim podejściem, jeśli można je zastosować do mojego ST3. Pozwoliłoby to osiągnąć cel, jakim są regulowane widelce, i nawet jeśli elementy wewnętrzne wymagałyby wymiany, wydawało się to lepszą ogólną inwestycją.

Okazuje się, że Ducati (w swojej nieskończonej mądrości) zdecydowało, że widelce w niektórych modelach muszą mieć różne długości. Określili również, że należy stosować różne średnice dolne i górne (54/53/50 mm). Zdecydowali nawet, że rozstaw zacisków hamulcowych i przesunięcia powinny być różne, a także wsporniki mocowania błotników w zależności od modelu i roku, tylko po to, aby trzymać nas w napięciu.... :)


Demontaż
Image

Próbując dowiedzieć się, jakie jest idealne rozwiązanie dla widelca, przystąpiłem do demontażu przedniej części ST3. Po zdjęciu owiewek bocznych, owiewki przedniej, szyby, lusterek itp., w końcu mogłem dostać się do dolnych śrub mocujących potrójny zacisk. Zabezpieczyłem motocykl, używając dwóch „nadmiarowych” pasków mocujących przez przód ramy do niektórych krokwi powyżej. Umożliwiło to usunięcie przedniego koła, widelców i trzpienia kierownicy. Seryjne widelce są poniżej:
Image


W tym stanie zamontowałem nowe łożyska stożkowe kierownicy. Zainstalowałem również szalenie głośny klakson pneumatyczny. Cholera, to głośne.

Biedny motocykl - wyglądał tak nago, cały związany i wiszący w powietrzu...


Prawie gotowe
Po przejściu przez ten labirynt opcji okazuje się, że powszechnie dostępne modele 748 i 998 mają odpowiednią długość i mają odpowiedni układ mocowania przedniego błotnika. Problem polega na tym, że podczas gdy seryjne widelce ST3 mają 50 mm przez górny potrójny zacisk i 54 mm przez dolny, widelce 748/998 mają 53 mm zarówno u góry, jak i u dołu.

Zwykle ten problem z wymianą widelca jest łatwo rozwiązany za pomocą podkładki 1,5 mm w dolnym potrójnym zacisku i przez wytoczenie górnego potrójnego zacisku i podkładek o 3 mm. Ale nic nigdy nie jest takie proste, prawda?

Ebay na ratunek
W końcu udało mi się znaleźć kilka widelców 998 na ebay i je kupiłem. Dolne suwaki miały powłokę Ti-Nitride i zostały zmodyfikowane przez tunera zawieszenia G.M.D.
Image


Problemy
Należy pamiętać, że seryjne widelce mają 50 mm u góry i 54 mm u dołu. Nowo zakupione widelce 998 mają 53 mm u góry i u dołu.

Kupiłem właśnie kilka podkładek Cycle Cat do mojego ST3, które mają otwór 50 mm dla seryjnych widelców. Grubość ścianki wynosi tylko ~0,150 cala, co nie pozwala na wystarczającą ilość dodatkowego materiału, aby można go było bezpiecznie wytoczyć dla mojego komfortu, aby dopasować widelce 998 o średnicy 53 mm.

I tak miałem nowe widelce i nowe podkładki, które po prostu do siebie nie pasowały. Co robić?

Zawieszenie GP
Słyszałem dobre rzeczy o GP Suspension i po wielu badaniach zdecydowałem się na ich niestandardowe zawory widelcowe, stos podkładek itp. Z wszystkiego, czego mogłem się dowiedzieć, to ustawienie było w innej lidze niż twoje ogólne „Gold Valve” drop-in

Rozmawiałem z Dave'em i poprosiłem go, aby sprawdził, czy jest jakiś sposób, aby połączyć górne rury widelca ST3 z dolnymi suwakami widelca 998, zachowując wszystkie zewnętrzne regulacje.

Pozwoliłoby mi to używać seryjnych górnych i dolnych potrójnych zacisków ST3 bez modyfikacji, używać podkładek Cycle Cat i zachować wszystkie zewnętrzne regulacje widelców 998.

Zabrałem seryjne i 998 widelce do jego warsztatu i powiedział, że spróbuje. Skrzyżowałem palce.

Sukces
Halo?
„Hej, to GP Suspension i twoje widelce są gotowe.”
Naprawdę, to było szybko! Udało ci się to wszystko dopasować?
„Tak. Masz nasz niestandardowy zestaw zaworów widelcowych ze wszystkimi nowymi elementami wewnętrznymi, nowymi sprężynami, uszczelkami, płynem itp. Możesz jechać.”

Suwaki 998 dopasowane do górnych rur ST3 z elementami wewnętrznymi GP Suspension poniżej:
Image


To była bardzo dobra wiadomość, ponieważ inwestycja rosła i obawiałem się zaczynać od nowa.

Ponowne składanie
Dobrze, że zrobiłem kilka zdjęć...

Seryjne widelce
Image


GP SUSPENSION 998/ST3 WIDELCE
Image


Image


Na drodze
To inny motocykl. Jest tak stabilny podczas hamowania, że ​​to niesamowite. Ustawiam ugięcie i początkowo musiałem trochę zmiękczyć kompresję, ale poprawione wyczucie drogi natychmiast daje zastrzyk pewności siebie.

Nadal przyzwyczajam się do odczuwania znacznie większej części nawierzchni drogi, a moje umiejętności reakcji wymagają poprawy. Prawie całe moje dotychczasowe doświadczenie spędziłem na reagowaniu na seryjne zawieszenie, a teraz, gdy mogę poczuć, co się naprawdę dzieje, motocykl wydaje się jechać znacznie szybciej niż w rzeczywistości w zakrętach. Czas spędzony na siedzeniu zaradzi temu.

Ze wszystkiego, co do tej pory zrobiłem, ulepszone przednie widelce zrobiły największą różnicę i teraz to naprawdę inny motocykl. Ogromna poprawa.

Teraz w pełni rozumiem wiele sugestii, aby nawet nie zawracać sobie głowy osiągami silnika, dopóki nie zajmiesz się zawieszeniem. Nigdy stwierdzenie nie było bardziej prawdziwe.
 
#2 ·
Fajnie

Teraz ten mały mod jest o wiele fajniejszy niż tylko ponowne zaworowanie, podkładkowanie i sprężynowanie widelców! WOW!! Wygląda na to, że przerzucamy się modami! Jak dotąd mam taką samą konfigurację jak Twój ST3!

Mam nadzieję, że wpadniesz w okolicy na przejażdżkę lub dwie!

Don
 
#4 ·
Dobre podsumowanie, sprawia, że myślę o ulepszeniach nawet w moim rowerze.
 
#5 ·
Ulepszenia zawieszenia ST-3 Widelec

Gdybyś pracował w fabryce, nie mielibyśmy wiele do roboty!
Myślę, że Twój motocykl powinien być taki, jak wszystkie od samego początku.
Jak wyglądały mocowania owiewki? Moje były okropne w moim ST-4 (2002)
Zrobiłem tak, że wziąłem wszystkie te małe gumowe rzeczy z nakrętką w środku, które wydają się zamarzać i po prostu kręcić się w kółko, gdy próbujesz zdjąć plastik i wyrzucić je do kosza!!! Następnie wziąłem dwucalowy kawałek cienkiego płaskownika i wywierciłem w nim trzy otwory. Dwa otwory są na nity zrywalne, a w środkowym otworze przylutowałem nakrętkę 5 mm. Na części owiewki, która miała gumowe nakrętki, wywierciłem dwa małe otwory na nity. Możesz użyć oryginalnych śrub i z zewnątrz nie widać różnicy!!!! Zajęło mi to prawie pół dnia, żeby zrobić 16 z nich, ale naprawdę było warto. Nie martwię się już o zdejmowanie owiewki!!! Trochę smaru na gwintach też pomaga.
 
#7 ·
Pomyślałem, że mogę odpowiedzieć na ten stary wątek i podziękować Ducati23 za pierwotne podzielenie się swoim doświadczeniem z zawieszeniem.

Dzięki informacjom, które zostawił w swoich postach, udało mi się powielić modyfikację widelca, używając pary widelców 748 z 2000 roku jako dawców i teraz mam w pełni regulowane zawieszenie w moim ST3 z 2004 roku.

Kilka uwag jest wartych wspomnienia. Jeśli Ty również szukasz widelców dawców, pamiętaj, że oprócz widelców 948, widelce 748 również będą działać, ale nie chcesz widelców z wcześniejszego modelu 748, ponieważ nie są one w pełni regulowane. Nie jestem pewien dokładnego roku produkcji, ale wiem, że modele z 2000 roku i nowsze mają w pełni regulowane widelce, a 748S będzie miało powłokę TiN. Jedną z miłych korzyści z widelców dawców jest to, że zapewnią Ci również sztywniejsze sprężyny, które zastąpią miękkie sprężyny turystyczne standardowego ST3.

Jeśli jesteś w rejonie zatoki San Francisco lub chcesz wysłać im swoje widelce, stwierdziłem, że Jim Lindemann z LE Suspension był przyjemnością w obsłudze i nie wahali się wykonać wymiany. Mogą również zaworować Twoje widelce, gdy je mają. Jest prawdziwym profesjonalistą, a praca była na najwyższym poziomie. http://www.le-suspension.com/

Wybrałem Penske 3-way z tyłu i dodałem również regulowany na wysokość drążek wahacza. Ponieważ byłem już w tym głęboko, zdecydowałem się również zapłacić skromną opłatę i zlecić LE Suspension osobiste ustawienie zawieszenia. Doświadczenie, jakie wnosi ten facet, sprawia, że opłata jest okazją.

Oczywiście odczucia motocykla są całkowicie odmienione na lepsze. Jedną z miłych korzyści ubocznych, której się nie spodziewałem, jest to, że irytujące nurkowanie widelca ST3 podczas zwalniania przepustnicy zniknęło. Samo to jest prawie warte zachodu, ponieważ doprowadzało mnie do szału, bez względu na to, jak płynnie z nią jeździłem. Powodzenia z Twoim, jest warte każdego grosza.
 
#13 ·
Ulepszenie przedniego końca ST3

Znalazłem ten stary post podczas wyszukiwania, aby zrobić to samo - ulepszyć widelce w moim ST3.

Czy ktoś jeszcze przeprowadził tę modyfikację? i czy ma jakieś szczegóły dotyczące tego, jakie elementy wewnętrzne należy zmienić podczas używania zewnętrznych części ST z wewnętrznymi/dolnymi częściami 9**?

Bawiłem się pomysłem zdobycia zestawu ohlins z 9** lub nawet Aprilia rsvr, ale to może być bardziej opłacalna opcja.

Pozdrawiam
Jon - W ramach zaliczki na PM, oto link do wątku zawierającego mój post na temat tego, co zrobiłem ze swoim motocyklem:
http://www.ducati.ms/forums/showthread.php?t=72112

W treści mojego postu jest błąd - użyłem widelców 996, a nie 998, jak podano, chociaż prawdopodobnie są identyczne (?).

Będąc bliżej Ameryki Północnej niż ja, sugeruję skontaktowanie się z Cogent Dynamics ('NCRick' na tym forum) w celu uzyskania porad dotyczących wszystkich opcji. Moje rozwiązanie było kosztowne, ponieważ kupiłem widelce z USA, a wysyłka jest droga, następnie udałem się do lokalnego specjalisty w celu demontażu i ponownego montażu oraz innych rzeczy.

Pozdrawiam,

Dave
 
#9 ·
Historia
Ja

Co pasuje do czego? - Monster/748/749/998/999
Na forum Ducati Monster List jest sporo wątków szczegółowo opisujących zamiany widelców superbike na Monster. Wydawało się to rozsądnym i bezpośrednim podejściem, jeśli można je zastosować do mojego ST3. Pozwoliłoby to osiągnąć cel regulowanych widelców, a nawet jeśli wnętrzności trzeba by było wymienić, wydawało się to lepszą ogólną inwestycją.

Okazuje się, że Ducati (w swojej nieskończonej mądrości) zdecydowało, że widelce w niektórych modelach muszą mieć różne długości. Określili również, że należy stosować różne średnice dolne i górne (54/53/50 mm). Zdecydowali nawet, że rozstaw i przesunięcia zacisków hamulcowych powinny być różne, podobnie jak mocowania błotników w zależności od modelu i roku, tylko po to, żeby trzymać nas w napięciu.... :)
Dlaczego po prostu nie kupić widelców ST4s? Wszystko będzie pasować i będziesz miał takie same zyski, jak każdy inny widelec Ducati.
Czy dostępność widelców ST4s jest aż tak zła, czy co?

Niemniej jednak, sposób, który wybrałeś, będzie znacznie bardziej wymagający, ale przynajmniej również o wiele mniej wygodny.
Dzięki za aktualizację. W razie potrzeby znajdę drogę na większy rynek w ofercie.
 
#10 ·
Dlaczego po prostu nie kupić widelca ST4s? Wszystko będzie pasować i będziesz miał takie same zyski, jak każdy inny widelec Ducati. Czy dostępność widelców ST4s jest aż tak zła, czy co?
To była również moja pierwsza myśl. Czy widelce ST4s i przednie zawieszenie nie mają całej regulacji, której chciał OP?
 
#14 ·
ST3s ma również powłokę z tytanu na goleniach widelca - Zgadzam się, że te widelce są trudne do zdobycia, ponieważ przeszedłem ten proces kilka miesięcy temu, ale na szczęście lokalny użytkownik uszkodził silnik i zdecydował się rozebrać motocykl, zamiast płacić za odbudowę - Na szczęście jego strata była moim zyskiem - za 300 funtów, więc byłem bardzo zadowolony.
 
#17 · (Edited)
Jak wspominali niektórzy z poprzednich postów, gdybym mógł zdobyć ładny zestaw widelców ST*S (i amortyzator ohlins), problem byłby rozwiązany, ale jeśli nie masz dużo szczęścia, nie ma ich zbyt wielu w warsztatach (przynajmniej po tej stronie stawu).

Planuję przeprowadzić te prace zimą, ponieważ zarówno przedni widelec, jak i tylny amortyzator są już dawno przeterminowane i wymagają rozebrania i serwisu. Udało mi się zdobyć używany aluminiowy wahacz M900 z 2003 roku, który zamontuję podczas wymiany/modernizacji amortyzatora (nie zdecydowałem jeszcze, czy pójść drogą ohlins, czy po prostu zmodernizować standardowy amortyzator cięższą sprężyną/ulepszonymi elementami wewnętrznymi (czy ktoś próbował tego z powodzeniem?)).

Dave,

Dzięki za informacje, prawdopodobnie skorzystam z usług mojego lokalnego mechanika Ohlins, ponieważ zna się na rzeczy (PLRS w Carrowdore, wykonał doskonałą robotę przy regeneracji moich starych ohlins w moim 888) i naprawdę potrzebuję informacji na temat tego, co należy zmienić/wymienić, zanim pójdę tą drogą.

Wydaje się, że w tej chwili w Wielkiej Brytanii jest sporo widelców sbk i są one w dobrej cenie, miło byłoby zdobyć późniejsze złote widelce 996/8, chociaż zaoferowano mi już zestaw 748sps za 200 funtów!

Pozdrawiam

Jonathan
 
#19 ·
Wiem, że dostanę za to po głowie, ale u mnie działa dobrze.

Stary kolega po fachu pomógł mi z ustawieniem wstępnego napięcia, kiedy po raz pierwszy dostałem moją ST3.

Wyfrezował podkładkę do amortyzatora i zainstalował podkładki w widelcach. Rezultatem jest brak nurkowania przy hamowaniu, brak miękkiego odczucia i bujania na zakrętach. Nadal nie tak dobrze, jak mogłoby być, ale znacznie lepiej.

Na mojej krótkiej liście, kiedy będę mógł sobie na to pozwolić, jest zlecenie Cogent Dynamics przebudowy moich widelców i ulepszenia amortyzatora za pomocą Penske lub Olins.
Sztywniejsze sprężyny to właściwy kierunek, ale wiesz o tym. :)

Pamiętam, kiedy miałem moją FJR, wielu kierowców uważało, że amortyzator jest zbyt słaby. Niektórzy kupili ulepszenie Ohlins (lub Wilburs), a inni po prostu dodali podkładkę/podkładki, aby zwiększyć wstępne napięcie, co wydawało się działać tak dobrze, jak ulepszenie Ohlins, według tych kierowców, którzy zrobili obie rzeczy. Uważałem to za dziwne. Musiała to być bardzo długa sprężyna.
 
#22 ·
Tylko ostrzeżenie dla każdego, kto rozważa to zrobić (998 dolnych rur i elementów wewnętrznych połączonych z zewnętrznymi rurami ST3), powstałe widelce są o około 10 mm krótsze niż widelce standardowe.

Niedawno zrobiłem to samo ze swoim i motocykl skręca o wiele łatwiej. Stabilność się zmniejszyła, ale nie za bardzo.
 
#24 · (Edited)
Tylko ostrzeżenie dla każdego, kto rozważa zrobienie tego (dolne rury 998 i elementy wewnętrzne połączone z zewnętrznymi rurami ST3), wynikowe widelce są o około 10 mm krótsze niż standardowe widelce.

Właśnie to zrobiłem i motocykl skręca o wiele łatwiej. Stabilność spadła, ale nie za bardzo.
FWIW Zrobiłem ten mod, a GP Suspension wykonało operację i wyniki są fantastyczne. Opis na tym forum był bardzo dobrze napisany, więc zwykli ludzie tacy jak ja mogli po prostu podążać za planem krok po kroku. Miałem już zainstalowaną regulowaną wysokość jazdy..... regulator..... i obróciłem go tak, aby z wysokości jazdy usunięto około 7 mm. Dostosowałem wysokość jazdy za pomocą regulatora wysokości jazdy IOW. Chciałem, aby kierowanie było nieco szybsze, jednocześnie rezygnując z niewielkiej stabilności. Czy zauważyłem coś innego? Cóż, nie, ale jazda była doskonała dzięki nowym widelcom. Reszta, kierowanie i stabilność, jest teoretyczna i może być zauważona na torze wyścigowym, ale z pewnością nie podczas codziennej jazdy.

Śmiało i zrób mod widelca hybrydowego. Będziesz zadowolony z rezultatów. Praca GP kosztuje około 650 $ plus wysyłka. W sumie zainwestujesz około 800-900 $, w zależności od tego, ile kosztują widelce dawcy. Moje kosztowały 100 $ plus wysyłka (naprawdę świetna cena, ponieważ widziałem kilka par widelców wystawionych za 250-300 $)

Powodzenia.
 
#26 ·
Wysłałem GP moje OEM 2004 ST3 widelce z regulacją tylko obciążenia wstępnego i parę widelców dawcy (996). W sumie dwie pary widelców. Pasowały do dolnych części 996 i używając ich niestandardowego zaworu GP, a także górnych części regulacyjnych od dawcy, aby stworzyć hybrydową parę w pełni regulowanych widelców. Regulacja kompresji jest uzyskiwana z dolnych części 996, a obciążenie wstępne (niezmienione) i odbicie są uzyskiwane przez przeniesienie nakrętki z widelca dawcy i połączenie jej z ich zaworami, a następnie z nakrętką widelca dawcy. Ich strona internetowa pokazuje ogólny obraz ich zaworu GP, którego będą używać. Nie mogę powiedzieć wystarczająco dużo dobrego o całym modzie i samym GP Suspension. Najwyższej klasy robota.

Nie prosiłem o żadne inne części z powrotem, ale teoretycznie można skończyć z kolejną całą parą widelców, która do niczego by nie pasowała. Po prostu nie potrzebowałem żadnych dodatkowych elementów, więc je zutylizowali lub zezłomowali, albo oddali. Pewnie je zrecyklingowali, tak myślę.

W tym dziale znajduje się dwu- lub trzyletni wątek, który szczegółowo opisuje procedurę i zawiera bardzo dobrą recenzję jazdy przed i po.
 
#29 ·
Hej MazDuc, przejdź do strony 1 tego wątku, a znajdziesz wątek, o którym wspomniałem, który opisuje krok po kroku, jak zhybrydyzować swoje widelce z niektórymi widelcami dawców 998. Właśnie w tym wątku. Wyobraź to sobie. Na pewno nie musiałem daleko szukać, żeby to znaleźć.
 
#30 ·
Ok! Wygląda na to, że mogę być bardzo blisko rozwiązania mojej transakcji z widelcem...

Po poszukiwaniach widelców ST4S, znalezieniu ich za 600 dolarów, pomyślałem, że to za drogo. Powiedziano mi, że powinieneś je kupić. Przegapiłem je.

Następnie należało znaleźć parę 748, 996 lub 998 Ni Trid lub nieobrobionych i dopasować je do moich górnych części ST3. Odkryłem, że kosztowałoby to od 200 do około 600 dolarów za widelce, około 300 dolarów za dopasowanie widelców, w sumie około 1300 dolarów.

Następnie znaleźć kogoś, kto zajmie się moimi standardowymi widelcami, zaczynając od około 400 dolarów do 1500 dolarów plus.

Wygląda na to, że Catalyst Reaction przebuduje standardowe widelce za pomocą wkładu GP, to więcej pieniędzy, niż chcę wydać, ale powiedziano mi, że to tak, jakby przyklejać plaster, wydając 700 dolarów na ponowne zaworowanie i nowe sprężyny. Idź po duże pieniądze, jeśli zamierzasz zatrzymać motocykl.