Ik ben vrijwel precies begonnen zoals Stealth beschrijft. De motorfiets is weer in elkaar gezet, dus een video zou niet veel laten zien, maar ik kan wel wat tips opschrijven:
Stap 1 - Denk nog eens na of je dit echt moet doen. Het belangrijkste dat ik heb geleerd, is dat bij lage gasstanden en stationair - waar de synchronisatie het belangrijkst is - de computer veel regelt met de stationairluchtbypasssolenoïde, dus er is waarschijnlijk niet veel voordeel te behalen.
Helaas heb ik geen vacuümmeting gekregen voordat ik de motorfiets uit elkaar haalde. Dit alles gebeurde tijdens mijn 22,5k-service en ik was niet van plan om de gaskleppen te synchroniseren toen ik begon. Ik was een beetje voorbarig en dacht dat ik geen basislijn op de werkbank hoefde in te stellen, omdat ik dacht dat ik alles kon instellen met de motorfiets die draaide met behulp van de vacuümmeter. Fout. Sommige schroeven doen niet wat je van ze verwacht (details hieronder). Dus ik heb alles uit elkaar gehaald en ben opnieuw begonnen. Hier zijn mijn lessen...
Tips:
- Maak een goede markering/aanduiding/notitie van waar de gasklepstopschroeven en de verbindingsstang af fabriek zijn ingesteld, zodat je indien nodig naar die instellingen kunt terugkeren.
- Er zit een gasklepstopschroef op elk gasklephuis. Het zijn kleine stelschroeven die een 2,5 mm inbussleutel nodig hebben. Koop een extra, goede kwaliteit 2,5 mm inbussleutel zodat je hem kunt inkorten tot een aangepaste stompe lengte. Ik was verrast te ontdekken dat op mijn motorfiets de verticale cilinderstopschroef zo was ingesteld dat hij eigenlijk geen doel diende - er was een opening, zelfs met de gasklep gesloten. Dat bleek om 2 redenen logisch: 1) je kunt de verticale cilinderstopschroef niet bereiken als de airbox op de motorfiets zit, en 2) hij is overbodig - de horizontale cilinderstopschroef kan dienen als de belangrijkste gasklepstop voor beide gasklephuizen en de synchronisatie wordt afgesteld met de verbindingsstang
- Dit bleek een fantastisch hulpmiddel te zijn:
The Digi Sync Top Page. Geen affiliatie van mijn kant. Werkt geweldig. De slangen hebben de juiste maat voor de vacuümnippels onder de gasklephuizen. Dit is de manier waarop ik de synchronisatie heb gemeten
- Ik begon zoals Stealth zei. Ik draaide de gasklepstopschroef terug om de gasklephuizen volledig te sluiten en stelde de stationairafstelschroeven volledig gesloten in (ze waren beide 1/2 slag open van volledig gesloten af fabriek). Omdat ik geen manier heb om de gasklephuizen op de werkbank te testen, gebruikte ik een voelermaat van 0,03 mm (de kleinste die ik had) om de basislijn-synchronisatie in te stellen. Om dit te doen, kijk gewoon of/waar je de voelermaat rond de gasklep kunt schuiven als deze gesloten is. Je zoekt naar een zeer lichte wrijvingspassing. Je zult merken dat je genoegen moet nemen met "voldoende", aangezien de gaskleppen geen identieke speling hebben in de gasklephuisboringen tussen de twee gasklephuizen. Op mijn motorfiets kon ik bijvoorbeeld de voelermaat ongeveer halverwege de gasklep schuiven met zeer lichte weerstand op de horizontale cilinder. Op de verticale cilinder zou hij maar ongeveer 1/4 van de weg rond glijden, maar voelde losser aan. We komen hier in de duizendsten tot tienduizendsten van een inch. Visueel zagen ze er identiek uit, en gelukkig bleek dit perfect te zijn. Ik hoefde de verbindingsstang niet eens af te stellen toen ik alles weer op de motorfiets monteerde. De vacuümmeter gaf vrijwel identiek vacuüm aan op beide cilinders bij stationair toerental en binnen +/- 10 eenheden bij enkele deelschroefstanden bij 4000-6000 tpm. Dat is ongeveer zo goed als je waarschijnlijk zult krijgen. Denk eraan om ervoor te zorgen dat de verticale cilindergasklepstopschroef verzonken is, zodat hij niets doet, anders kun je geen goede aanpassingen maken. Je gebruikt de horizontale gasklepstopschroef om beide gasklephuizen te bedienen, net als de fabriek (althans op mijn motorfiets).
- Vergeet niet de TPS te resetten, anders kan hij proberen stationair te draaien op 5000 tpm!!! Niet dat ik die fout zou hebben gemaakt...
- Zodra je alles weer op de motorfiets hebt met de gaskleppen volledig gesloten en de stationairafstelschroeven volledig gesloten. Start de motorfiets en wees verbaasd dat hij waarschijnlijk heel goed stationair draait. Noteer je metingen op de vacuümmeter. Je gebruikt de verbindingsstang om ze op dit punt te synchroniseren, maar als de jouwe hetzelfde is als de mijne en je hebt goed werk geleverd met de voelermaat, dan zijn ze waarschijnlijk perfect en is er geen aanpassing nodig.
- Pak nu een schroevendraaier met platte punt en ga los op de stationairafstelschroeven en wees verbaasd dat ze bijna geen effect hebben op de stationairsnelheid of -kwaliteit. Hier realiseerde ik me dat de ECU bijna alles doet via de stationairluchtmagneet. Dit is enigszins frustrerend, omdat het lijkt alsof de stationairkaarten in de ECU een bepaalde hoeveelheid stroming door de gasklephuizen aannemen. Merk op dat je de synchronisatie hiermee kunt verpesten, dus zorg ervoor dat je nog steeds naar de vacuümmeter kijkt.
- Ik vond de motorfiets te moeilijk om te starten en stationair te laten draaien met de gasklephuizen ingesteld op de volledig gesloten 0,03 mm voelermaatinstelling. De gasklep was ook een beetje plakkerig van stationair toerental af, omdat de gaskleppen meer gesloten waren dan af fabriek en over de wanden wreven. Ik ging een volledige slag verder open op de gasklepstopschroef. De motorfiets startte iets gemakkelijker, maar zou bij volledig opwarmen na een testrit rond de 2300 tpm stationair draaien - niet goed. De horizontale cilindergasklepstopschroef is alleen toegankelijk met een stompe 2,5 mm inbussleutel. Ik moest er een afslijpen om hem extra stomp te maken. Het is nog steeds moeilijk om de inbussleutel op de schroef te krijgen. Je kunt hem maar 1/6 van een slag tegelijk draaien.
- Voor testdoeleinden stelde ik de stationairschroeven 4 slagen verder open dan af fabriek, in de veronderstelling dat dit het koud starten zou vergemakkelijken zonder de stationairloop te beïnvloeden (aangezien de ECU de stationairloop regelde). Hoewel het gemakkelijker was om warm te starten en de motorremming enigszins werd verminderd (heel lichtjes), had ik de volgende ochtend de grootste moeite om de motorfiets te starten die ik in lange tijd heb gehad - die test was dus een mislukking.
Ik eindigde met de gasklepstopschroef die ongeveer 1/2 slag verder open stond dan mijn basisinstelling. De stationairafstelschroeven staan op 1 volledige slag van volledig gesloten. Zoals ik hierboven al zei, start, loopt en draait hij stationair vrijwel hetzelfde als daarvoor, misschien 50-100 tpm hoger.
Dus ik eindigde met een motorfiets die geweldig loopt, maar waarschijnlijk niet merkbaar beter dan voorheen. Ik denk niet dat het de moeite waard is om dit allemaal te doen, tenzij je dit soort dingen graag voor de lol doet, wat ik wel doe.