Odpowiedź brzmi: aby opona działała najlepiej, musi osiągnąć, ale nie przekroczyć, temperaturę, w której mieszanka gumowa zapewnia maksymalną przyczepność.
Trudność polega na przewidywaniu temperatury, jaką opony faktycznie osiągną dla każdej kombinacji modelu motocykla, ustawień zawieszenia, wagi kierowcy, techniki pokonywania zakrętów i gazu, temperatury powietrza, temperatury nawierzchni, nawierzchni drogi i krzywizny ... żeby wymienić tylko kilka zmiennych. Dlatego testowanie opon jest tak ważne, a także dlatego zespoły wyścigowe poświęcają na to tak dużo czasu.
W przypadku motocykli ulicznych Ducati gra na średnich. Kiedy przeprowadzają prace rozwojowe nad każdym modelem motocykla, testerzy i inżynierowie Ducati współpracują z dostawcami OEM, Michelin i Pirelli, aby opracować oponę, która zapewnia dobre ogólne osiągi (mokro, sucho, dobry przebieg itp.) Po drodze określa się ciśnienie w oponach, które najlepiej sprawdza się w przypadku tych opon OEM dla PRZECIĘTNEGO UŻYTKOWANIA NA DRODZE, i to jest liczba, która trafia do instrukcji obsługi. Wraz ze wzrostem mocy i zmianami w konstrukcji opon i składach gumy na przestrzeni lat, zmieniły się również zalecenia Ducati dotyczące ciśnienia w oponach. Wczesne 916 miały na przykład zalecane ciśnienie 32F/35R, ale 30,5F/32R jest teraz zalecane dla 99X.
Zatem kiedy przejdziesz na oponę, która nie jest OEM, musisz przeprowadzić własne testy opon, aby określić najlepsze ciśnienia DLA CIEBIE i musisz mieć nadzieję, że producent opon wykonał niezbędne prace rozwojowe, aby dać ci dobry punkt wyjścia.
Producenci opon innych niż Ducati OEM również grają na średniej, więc kiedy zalecają punkty wyjścia ciśnienia w oponach, robią to dla przeciętnego motocykla, cokolwiek to znaczy. Problem polega na tym, że producenci opon nigdy nie mówią, jaka jest optymalna temperatura opony dla mieszanki gumowej dla każdego rodzaju opony. Niektórzy przedstawiciele powiedzą Ci o optymalnym wzroście (%F/%R) ciśnienia od zimnego do stanu roboczego, co jest bardziej przydatną informacją niż ciśnienie w oponach na zimno.
Zatem tak naprawdę wszystko zależy od Ciebie. Otrzymasz wiele opinii na temat tego, jakie ciśnienie w oponach stosować, ale prawidłowe ciśnienie w oponach dla Ciebie nie jest kwestią ankietowania opinii innych kierowców ani pytania przedstawiciela producenta na torze.
Oto podstawy, których będziesz potrzebować, aby samemu zdecydować.
Na ulicy zacznij od zalecenia producenta motocykla w instrukcji obsługi lub pod naklejką pod siedzeniem dla opon OEM i podobnych modeli innych producentów. To jest liczba, którą oni (Ducati i producenci opon OEM) uważają za najlepszą równowagę między prowadzeniem, przyczepnością i zużyciem opon. Podobnie jak w przypadku samochodu, zwiększ ciśnienie o około 2 psi w przypadku ciągłej jazdy z dużą prędkością (lub jazdy z dwoma osobami), aby zmniejszyć tarcie toczenia i ugięcie obudowy.
Aby uzyskać optymalne prowadzenie, opona musi osiągnąć optymalną temperaturę, która jest inna dla każdej marki opon. Większość z nas nie ma sprzętu potrzebnego do bezpośredniego pomiaru temperatury opony, więc mierzymy ją pośrednio, sprawdzając ciśnienie w oponach, ponieważ ciśnienie w oponach wzrasta wraz z temperaturą opony. Ważne jest, aby znać temperaturę opony, ponieważ zbyt duże ugięcie osnowy niedopompowanej opony dla danego stylu jazdy i drogi spowoduje przegrzanie, powodując mniej niż optymalną przyczepność. Zbyt duże ciśnienie w oponie zmniejszy ugięcie osnowy i uniemożliwi oponie osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej, a osiągi ponownie ucierpią. Poślizg i wirowanie opon również zwiększają temperaturę opon z powodu nagrzewania tarciowego.
Zatem technika dla tych, którzy chcą uzyskać jak najwięcej ze swoich opon na ulicy, polega na zastosowaniu zasady 10/20%.