Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

Zasada 10/20% dla ciśnienia w oponach

13K views 16 replies 8 participants last post by  dewcatty  
#1 ·
Widziałem mały artykuł na ten temat i słyszałem o nim kilka razy, więc zastanawiałem się, czy jest coś oficjalnego, co potwierdza lub zaprzecza temu, co mówi ten facet?
Technika dla tych, którzy chcą jak najlepiej wykorzystać swoje opony na drodze, polega na zastosowaniu zasady 10/20%.

Najpierw sprawdź ciśnienie w oponach, gdy opona jest zimna. Następnie przejedź się po swoim ulubionym krętym odcinku drogi. Następnie zmierz ciśnienie w oponach natychmiast po zatrzymaniu. Jeśli ciśnienie wzrosło o mniej niż 10% z przodu lub 20% z tyłu, kierowca powinien spuścić powietrze z opony. Na przykład, zaczynając od ciśnienia w przedniej oponie 32,5 psi, powinno doprowadzić do 36 psi na gorąco. Po uzyskaniu tego wzrostu ciśnienia dla danej kombinacji kierowcy, motocykla, opony, drogi i temperatury drogi, sprawdź ponownie ciśnienie w oponach, gdy są zimne i zapisz je do wykorzystania w przyszłości.
https://www.mad-ducati.com/Articles/TirePressure.html
 
#2 ·
Odpowiedź brzmi: aby opona działała najlepiej, musi osiągnąć, ale nie przekroczyć, temperaturę, w której mieszanka gumowa zapewnia maksymalną przyczepność.

Trudność polega na przewidywaniu temperatury, jaką opony faktycznie osiągną dla każdej kombinacji modelu motocykla, ustawień zawieszenia, wagi kierowcy, techniki pokonywania zakrętów i gazu, temperatury powietrza, temperatury nawierzchni, nawierzchni drogi i krzywizny ... żeby wymienić tylko kilka zmiennych. Dlatego testowanie opon jest tak ważne, a także dlatego zespoły wyścigowe poświęcają na to tak dużo czasu.

W przypadku motocykli ulicznych Ducati gra na średnich. Kiedy przeprowadzają prace rozwojowe nad każdym modelem motocykla, testerzy i inżynierowie Ducati współpracują z dostawcami OEM, Michelin i Pirelli, aby opracować oponę, która zapewnia dobre ogólne osiągi (mokro, sucho, dobry przebieg itp.) Po drodze określa się ciśnienie w oponach, które najlepiej sprawdza się w przypadku tych opon OEM dla PRZECIĘTNEGO UŻYTKOWANIA NA DRODZE, i to jest liczba, która trafia do instrukcji obsługi. Wraz ze wzrostem mocy i zmianami w konstrukcji opon i składach gumy na przestrzeni lat, zmieniły się również zalecenia Ducati dotyczące ciśnienia w oponach. Wczesne 916 miały na przykład zalecane ciśnienie 32F/35R, ale 30,5F/32R jest teraz zalecane dla 99X.

Zatem kiedy przejdziesz na oponę, która nie jest OEM, musisz przeprowadzić własne testy opon, aby określić najlepsze ciśnienia DLA CIEBIE i musisz mieć nadzieję, że producent opon wykonał niezbędne prace rozwojowe, aby dać ci dobry punkt wyjścia.

Producenci opon innych niż Ducati OEM również grają na średniej, więc kiedy zalecają punkty wyjścia ciśnienia w oponach, robią to dla przeciętnego motocykla, cokolwiek to znaczy. Problem polega na tym, że producenci opon nigdy nie mówią, jaka jest optymalna temperatura opony dla mieszanki gumowej dla każdego rodzaju opony. Niektórzy przedstawiciele powiedzą Ci o optymalnym wzroście (%F/%R) ciśnienia od zimnego do stanu roboczego, co jest bardziej przydatną informacją niż ciśnienie w oponach na zimno.

Zatem tak naprawdę wszystko zależy od Ciebie. Otrzymasz wiele opinii na temat tego, jakie ciśnienie w oponach stosować, ale prawidłowe ciśnienie w oponach dla Ciebie nie jest kwestią ankietowania opinii innych kierowców ani pytania przedstawiciela producenta na torze.

Oto podstawy, których będziesz potrzebować, aby samemu zdecydować.

Na ulicy zacznij od zalecenia producenta motocykla w instrukcji obsługi lub pod naklejką pod siedzeniem dla opon OEM i podobnych modeli innych producentów. To jest liczba, którą oni (Ducati i producenci opon OEM) uważają za najlepszą równowagę między prowadzeniem, przyczepnością i zużyciem opon. Podobnie jak w przypadku samochodu, zwiększ ciśnienie o około 2 psi w przypadku ciągłej jazdy z dużą prędkością (lub jazdy z dwoma osobami), aby zmniejszyć tarcie toczenia i ugięcie obudowy.

Aby uzyskać optymalne prowadzenie, opona musi osiągnąć optymalną temperaturę, która jest inna dla każdej marki opon. Większość z nas nie ma sprzętu potrzebnego do bezpośredniego pomiaru temperatury opony, więc mierzymy ją pośrednio, sprawdzając ciśnienie w oponach, ponieważ ciśnienie w oponach wzrasta wraz z temperaturą opony. Ważne jest, aby znać temperaturę opony, ponieważ zbyt duże ugięcie osnowy niedopompowanej opony dla danego stylu jazdy i drogi spowoduje przegrzanie, powodując mniej niż optymalną przyczepność. Zbyt duże ciśnienie w oponie zmniejszy ugięcie osnowy i uniemożliwi oponie osiągnięcie optymalnej temperatury roboczej, a osiągi ponownie ucierpią. Poślizg i wirowanie opon również zwiększają temperaturę opon z powodu nagrzewania tarciowego.

Zatem technika dla tych, którzy chcą uzyskać jak najwięcej ze swoich opon na ulicy, polega na zastosowaniu zasady 10/20%.
 
#3 ·
Cóż, dzięki za to, yyy, Larry? Przynajmniej potwierdziłeś tę zasadę, ale czy jest coś naukowego, co można zacytować, aby zademonstrować tę zasadę? Wiesz, żeby zaimponować sceptykom.
Wiem, że to tylko fizyka i istnieje bezpośredni związek między ciepłem a ciśnieniem, ale jest jeszcze jedna rzecz dotycząca nagrzewania się opon lub utrzymywania stabilności podczas długiej podróży, na przykład. Więc na tej podstawie będzie istniało szczęśliwe ciśnienie, biorąc pod uwagę obciążenie wagą i przebyte prędkości, które będą dobre dla danej opony. Jeśli opona nagrzewa się za bardzo, dzieje się tak dlatego, że jest niedopompowana, a jeśli nie jest wystarczająco gorąca, nie będzie dobrze się prowadzić ani trzymać.
O ile wiem, niektórzy kierowcy obliczają to optymalne ciśnienie, używając wzrostu ciśnienia do pomiaru temperatury.
I to powinno być możliwe do obliczenia niezależnie od pierwotnych zaleceń, ponieważ chodzi o utrzymanie stabilnego ciepła.
Czy możesz rzucić na to trochę światła?
 
#5 ·
Nie jestem pewien, czy OP zastanawia się nad jazdą po torze czy po ulicy, ale to dwa zupełnie różne światy. Jedyne, co mogę powiedzieć, to to, że lepiej pozostać DUŻO poniżej limitów przyczepności na drogach publicznych i mając to na uwadze, temperatura i ciśnienie powietrza nie będą krytyczne.
 
#6 ·
Całkowicie się zgadzam. Kilka psi po prostu nie zrobi zauważalnej różnicy w normalnych, dobrych warunkach na drodze. O ile trzymasz się blisko ustawień zalecanych przez producentów motocykli. Nowoczesne opony uliczne mają niesamowicie szeroki zakres temperatur pracy.

Dodam jednak, że w zimnych, mokrych warunkach zbyt napompowana opona może być niebezpieczna dla zdrowia. :)
 
#7 ·
Myślę, że znalezienie odpowiedniego ciśnienia w oponach szosowych jest warte eksperymentowania. Zbyt twardo i czujesz się, jakbyś jechał na rozpórkach, zbyt miękko i czujesz się, jakbyś jechał na misce galaretki... na Cherahola jest kilka zakrętów, gdzie przez jakiś czas jedziesz na krawędzi opon, ale dla mnie byłby to wyjątek. (Tylko raz w roku tam docieram, jeśli mam szczęście!)
 
#8 ·
Drugą częścią równania jesteśmy my - większość z nas po prostu nie jest wystarczająco "wystrojona" lub szczera wobec własnych umiejętności/ograniczeń, aby naprawdę wiedzieć, jak to jest jeździć na rowerze na granicy przyczepności. Goście, którzy potrafią - to kosmici.
 
#9 ·
Mike, powinieneś być ze mną na torze w zeszłym tygodniu. Było 40, mgliście i całkowicie pochmurno. Czułem, jak wygląda granica przyczepności, około 3 lub 4 razy na okrążenie. :)

Teraz chcesz rozmawiać o trudnych warunkach, aby znaleźć odpowiednie ciśnienie powietrza!!! :)

Wysłane z mojego iPhone'a za pomocą Tapatalk Pro
 
#12 ·
Mike, powinieneś był być ze mną na torze w zeszłym tygodniu. Było 40, mgliście i całkowicie pochmurno. Czułem, jak wygląda granica przyczepności, około 3 lub 4 razy na okrążenie. :)

Teraz chcesz rozmawiać o trudnych warunkach, aby znaleźć odpowiednie ciśnienie powietrza!!! :)

Wysłane z mojego iPhone'a za pomocą Tapatalk Pro
Nie mówię o znalezieniu limitu tu i tam - mówię o jeździe na limicie - przez cały czas! I bądźmy szczerzy, tak naprawdę nie znajdujemy granicy przyczepności - ona podkrada się i uderza nas w twarz.
 
#10 ·
Jednak był inny powód, dla którego zacząłem to robić, a mianowicie to, że właśnie angażuję się w starego Trumpy'ego, który nie jest nawet w jednej czwartej motocyklem, którym oczywiście jest Duke, ale wydaje się, że na forum Triumph panuje poważna ignorancja na temat ciśnienia w oponach. Na przykład pod moim siedzeniem znajduje się kilka „specyfikacji” dotyczących pojemności oleju itp. i ciśnienia w oponach, gdzie zaleca się stosowanie 25 psi. Być może było to w porządku w 1973 roku przy użyciu opon diagonalnych, chociaż wątpię, ale z pewnością jest to bardzo zły pomysł dzisiaj z nowoczesnymi, znacznie bardziej miękkimi oponami radialnymi. Chciałem tylko naświetlić ten temat dla niektórych starych typów ze starej szkoły. Mój oryginalny cytat pochodził z forum Duc, napisany przez faceta o nazwisku Larry Kelly i kiedy Strega odpowiedział, zabrzmiało to prawie parafrazą, co dało mi wrażenie, że może to być ten sam facet. Przepraszam Strega, prawdopodobnie bardzo się mylę i jestem tam nie na miejscu. Ale aby zalegalizować teorię, miałem nadzieję na coś oficjalnego, co mogłoby posłużyć jako punkt wyjścia, który zadziałałby dla większości z nich. Mam Bridgestones na swoim ustawione na 32 psi i czują się dobrze. Nie szukam przyczepności na krawędzi spodni, tylko rozsądnego, średniego sposobu. Dzięki za dyskusję, chłopaki, bardzo interesujące i zgadzam się z wami wszystkimi w taki czy inny sposób. Na zdrowie.
 
#13 ·
Całkowicie zgadzam się z tym, żeby nie jeździć na krytycznej krawędzi, ja na pewno nie. Rzecz w tym, że niedopompowana opona przegrzeje się za bardzo podczas długiej podróży, która i tak może być w linii prostej. Wtedy opony będą się źle zużywać i możliwe jest nawet pęknięcie. Przepełnione zużywają się źle w inny sposób i nigdy się wystarczająco nie nagrzewają, powodując mniejszą przyczepność. Może to zrobić dużą różnicę, jeśli jest ekstremalne. Zgadzam się jednak również, że jeśli używasz rozsądnego ciśnienia, takiego jak gdzieś między 30 a 36, prawdopodobnie nie będzie to problem i osobiście lubię je ustawiać na 32 z przodu i z tyłu z Metzlerami. Jednak był inny powód, dla którego zacząłem to robić, a mianowicie, że właśnie angażuję się w starego Trumpy'ego, który nie jest nawet w jednej czwartej motocyklem, którym oczywiście jest Duke, ale wydaje się, że na forum Triumph panuje poważna ignorancja w kwestii ciśnienia w oponach. Na przykład pod moim siedzeniem znajduje się kilka „specyfikacji” dotyczących pojemności oleju itp. i ciśnienia w oponach, gdzie zaleca się stosowanie 25 psi. To mogło być w porządku w 1973 roku przy oponach diagonalnych, chociaż wątpię, ale z pewnością jest to bardzo zły pomysł dzisiaj z nowoczesnymi, znacznie bardziej miękkimi oponami radialnymi. Chciałem tylko naświetlić ten temat dla niektórych starych typów tam. Mój oryginalny cytat pochodził z forum Duc, napisany przez gościa o nazwisku Larry Kelly, a kiedy Strega odpowiedział, zabrzmiało to prawie parafrazą, co dało mi wrażenie, że może to być ten sam facet. Przepraszam Strega, prawdopodobnie bardzo się mylę i jestem tam nie na miejscu. Ale aby zalegalizować teorię, miałem nadzieję na coś oficjalnego, co mogłoby zostać użyte tylko po to, aby uzyskać punkt wyjścia, który zadziałałby dla większości z nich. Mam Bridgestony na moim ustawione na 32 psi i czują się dobrze. Nie szukam przyczepności na krawędzi spodni, tylko rozsądnego, średniego sposobu. Dzięki za dyskusję, chłopaki, bardzo interesujące i zgadzam się z wami wszystkimi w taki czy inny sposób. Na zdrowie.
Wiem, co masz na myśli, spotkałem kilku z tych gości na forum Triumph, ja też jestem tam członkiem i wydaje się, że niektórzy z nich przestają akceptować nowe informacje około 1978 roku i chociaż jeżdżą tyle lat, co większość z nas, mają bardzo inny "zestaw" rozumienia i wydaje mi się, że nowoczesne, wyrafinowane motocykle o wysokich osiągach nie są w ich "zestawie". Nie sądzę, żeby można było wiele zrobić z tymi facetami, prawdopodobnie nie chcą wiedzieć niczego nowego ani niczego spoza ich obecnego rozumienia.
 
#11 ·
Z raportów wynika, że wiele osób rzadko sprawdza swoje opony.
Nie bądźcie tym gościem, to wszystko, co mówię.

Sprawdź ciśnienie i wybierz liczbę, do której chcesz je napompować.
Sprawdź również zużycie i uszkodzenia.

Te kontrole mogą pomóc w zapobieganiu lub zmniejszaniu zużycia i uszkodzeń.
Chciałbym uniknąć uszkodzenia moich rzeczy, a zwłaszcza siebie. 0:)
 
#14 ·
Mam system monitorowania ciśnienia w oponach z moim GPS Garmin na moim motocyklu "sport touring" od kilku lat. Bardzo pouczające jest obserwowanie w czasie zbliżonym do rzeczywistego, co ciśnienia faktycznie robią podczas jazdy.

Nawet sportowa jazda po Cherohala lub Dragon (w tempie, w jakim jeździmy, Mike) nie nagrzewa naszych opon tak bardzo, jak podróżowanie autostradą, z załadowanymi torbami, w dzień o temperaturze 90-100 stopni. Zazwyczaj zaczynam na zimno od 37 i widziałem około 42-43 w czasie rzeczywistym z tyłu. Przód, około 2 psi niżej na starcie i faktycznie.

Wysłane z mojego iPhone'a za pomocą Tapatalk Pro
 
#16 ·
Mam system monitorowania ciśnienia w oponach z moim GPS Garmin w moim motocyklu "sport touring" od kilku lat. Bardzo pouczające jest obserwowanie w czasie zbliżonym do rzeczywistego, co tak naprawdę robią ciśnienia podczas jazdy.

Nawet sportowa jazda po Cherohala lub Dragon (w tempie, w jakim jeździmy, Mike) nie nagrzewa naszych opon tak bardzo, jak podróżowanie autostradą, z załadowanymi torbami, w dzień o temperaturze 90-100 stopni. Zazwyczaj zaczynam na zimno od 37 i widziałem około 42-43 w czasie rzeczywistym z tyłu. Przód, około 2 psi niżej na starcie i w rzeczywistości.



Wysłane z mojego iPhone'a za pomocą Tapatalk Pro
Tak, absolutnie w to wierzę.
 
#17 ·
Dzięki Davy,
Nauczyłem się tu czegoś. Nie wiedziałem, że Bridgestony nie są oponami radialnymi. Ale zdecydowanie potrzebują 30 psi lub więcej, IMHO.

Interesujące jest również to, że można jeździć na Contis z ciśnieniem 24 psi z dobrymi wynikami. Zatem Daytona to stara wersja 500 cm3, rozumiem? Rzeczywiście lekki motocykl, rozebrany do wyścigów.

Opony radialne mają zazwyczaj bardziej miękkie ścianki niż opony diagonalne, ale w nowoczesnych oponach radialnych zmniejszają wymiary ścianek, aby zatrzymać toczenie, co usztywnia oponę. Jednak nowoczesne gumy są generalnie o wiele bardziej miękkie i bardziej lepkie niż wcześniejsze opony. O tym właśnie mówiłem.

Będę musiał wypróbować Contis, gdy te Bridgestony się zużyją. Jeszcze raz dziękuję za informacje.