Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

Schakelen tussen twee ECU's

5.7K views 19 replies 7 participants last post by  denali804  
#1 ·
Hallo, mijn SFS heeft momenteel een Termi volledig systeem plus DP ECU geïnstalleerd. Mijn Microtec ECU is gisteren aangekomen. Omdat ik een newbie ben op het gebied van motorfiets ECU's, is mijn vraag: als ik schakel tussen de DP ECU en de Microtec ECU, moet ik dan, denk ik, de TPS resetten. Corrigeer me alsjeblieft als ik het mis heb.

Ik ben er zeker van dat de software die bij Microtec wordt geleverd, de TPS reset functie (of Throttle Calibration in de handleiding) heeft, maar is er een manier om de gashendel te resetten voor de DP ECU als ik terug moet schakelen naar de DP ECU?

Laat me ook weten of er andere procedures zijn waar ik op moet letten bij het schakelen tussen ECU's. Ik hoop dat ik dit niet vaak hoef te doen als het brandstofprobleem is opgelost...

MichaelKei

#2 ·
U heeft gelijk, als u overstapt naar de Microtec en de TPS reset uitvoert, heeft u een methode nodig om deze op de DP ECU te resetten. U kunt VDST kopen, geloof ik, van Technoresearch (niet 100% zeker, maar vrij zeker dat dit van toepassing is op deze versie van de ECU).

Waarom zou u terug willen wisselen? Tenzij u bedoelt dat als u de motorfiets verkoopt en deze wilt behouden. Zodra u de Microtec installeert, moet de kaart voor de motorfiets in orde zijn. De dealer die hem verkocht heeft, zou toegang moeten hebben tot andere kaarten als ze dynowerk doen. Was u van plan om hem te installeren en geen dynorun te doen?

Ongeacht wel of geen dyno, met de Microtec moet u nog steeds wat aanpassingen doen met de koudstart-voorinjectiekaart op basis van de watertemperatuur. U moet ook uw achterband meten en de 8% aftrek doen om het dashboard op de juiste MPH in te stellen. Bevestig dit met een GPS-eenheid. Markeer bij de DucShop die de mijne heeft ingesteld met behulp van de dynosnelheid versus de dashboardsnelheid.

Succes!

#8 ·
Bedankt voor jullie input.

Waarom zou je terugwisselen? Tenzij je bedoelt dat als je de motor hebt verkocht en hem wilt houden. Zodra je de Microtec installeert, zou de kaart voor de motor in orde moeten zijn. De dealer die hem verkocht heeft, zou toegang moeten hebben tot andere kaarten als ze dynowerk doen. Was je van plan om hem te installeren en geen dynotest te doen?

Succes!
De reden waarom ik mogelijk wil wisselen is in het geval dat de microtec ECU om een of andere reden niet werkt of als ik fouten maak in de installatieprocedure. Nou, helaas heb ik een fout gemaakt. Ik volgde de procedure van pagina 3 van M197_Getting_Started_v1.2b.pdf om de gasklep te kalibreren, maar nadat ik op de TX (transmit) knop had gedrukt, verscheen er een scherm dat nergens in de start- en de hoofdhandleidingen wordt getoond. Toen ik vervolgens op de Streetfighter knop klikte, sloot ik de verbinding en geloof dat alles klaar is.... Nou, nu zie ik alleen ***** op het paneel als ik de sleutel omdraai en de motor start niet. Ik geloof dat de reset werkte, aangezien ik zie dat de stationairwaarde van de gasklep veranderde van 1,8 voor de reset naar 0 na de reset. Ik zal Mark apart een e-mail sturen om me te helpen, in de tussentijd heb ik geen manier om te rijden, tenzij ik de Mircotec sorteer of de motor terugstuur naar de dealer om mijn DP ECU te resetten.

De Ducati-dealer zal begin volgend jaar een Dyno hebben, in de tussentijd zal ik moeten vertrouwen op kaarten die door Mark zijn geladen op basis van een vergelijkbare motorconfiguratie (d.w.z. S + Full Termi).

Attachments

#3 ·
Hallo, mijn SFS heeft momenteel een Termi volledig systeem plus DP ECU geïnstalleerd. Mijn Microtec ECU is gisteren aangekomen. Als nieuweling op het gebied van motorfiets ECU's is mijn vraag: als ik wissel tussen de DP ECU en Microtec ECU, moet ik dan de TPS resetten, denk ik. Corrigeer me als ik het mis heb.

Ik ben er zeker van dat de software die bij Microtec wordt geleverd de TPS resetfunctie (of Throttle Calibration in de handleiding) heeft, maar is er een manier om de gashendel te resetten voor DP ECU als ik terug moet schakelen naar DP ECU?

Laat me ook weten of er andere procedures zijn waar ik op moet letten bij het schakelen tussen ECU's. Ik hoop dat ik dit niet vaak hoef te doen als het brandstofprobleem is opgelost...

MichaelKei
Je hebt gelijk - je moet de tps instellen tussen ECU-wijzigingen.
De software die bij de microtec wordt geleverd, maakt een eenvoudige TPS-instelling mogelijk.
Maar je zult het naar de dealer moeten brengen om terug te schakelen naar de DP ECU als je het eenmaal op de microtec hebt ingesteld.

Succes en laat ons weten hoe de microtec je bevalt...

#4 ·
Net de Technoresearch-site gecontroleerd en ja, het kan de TPS op de Streetfighter doen. Ik heb de VDST-software en heb deze gebruikt op mijn voormalige ST3s en mijn huidige S2R1k. Het is echter slechts een basisgereedschap, verwacht geen magie. Kost iets meer dan $200. Ik gebruik de mijne op een oude Dell Axiam handheld met Windows Mobile. Software-updates zijn gratis te downloaden. De kabel die op de diagnosepoort wordt aangesloten, heeft een hardware-sleutel.

Als je erover nadacht om terug te wisselen als je verkoopt, wacht dan gewoon tot die dag komt en ga dan naar je dealer voor een TPS-reset voordat je de motorfiets verkoopt.

#5 ·
Als de TPS correct is ingesteld op uw IAW5AM (standaard) ECU en u de gashendelstop niet wijzigt, hoeft u deze niet opnieuw in te stellen wanneer u deze verwisselt.
De Microtek heeft een instelprocedure die de ECU aanpast aan de TPS-spanning, die, als u deze niet wijzigt, slechts één keer hoeft te worden ingesteld.
Wanneer ik een gewijzigde kalibratie op een ECU opnieuw flasht, hoeft de TPS niet te worden gereset, alleen wanneer ik van ECU wissel.
Doug

#6 ·
Als de TPS correct is ingesteld op uw IAW5AM (standaard) ECU en u de gashendelstop niet wijzigt, hoeft u deze niet opnieuw in te stellen wanneer u deze verwisselt.
De Microtek heeft een instelprocedure die de ECU aanpast aan de TPS-spanning, die, als u deze niet wijzigt, slechts één keer hoeft te worden ingesteld.

Wanneer ik een gewijzigde kalibratie opnieuw op een ECU flasht, hoeft de TPS niet te worden gereset, alleen wanneer ik van ECU wissel.

Doug
Correct. De TPS-setpoints staan in het CONFIG-bestand. Wanneer u ze instelt, wijzigt u het bestand en slaat u het vervolgens op. Het hoeft maar één keer te worden gedaan. Als u terug wilt naar de DP ECU, is het een wissel van 10 minuten, hoewel ik me geen reden kan bedenken waarom iemand dat zou willen.

#10 ·
Ik ben daar geweest. Vraag Mark om u een kopie van het configuratiebestand te sturen. Laad het in het programma en stel vervolgens de TPS opnieuw in. Klik vervolgens op opslaan en sla het op in een map op uw computer, waarbij u de naam een beetje wijzigt zodat u het kunt identificeren. Laad dat bestand vervolgens in het programma, vervang het originele configuratiebestand en TX het naar de CPU.

#11 ·
Het instellen van de tps met microtecc is heel eenvoudig. Ga naar de liner-pagina met de laptop, sluit deze aan op de motorfiets met de sleutel aan en de open knop met de tekst gesloten. Druk op de automatische kalibratieknop bovenaan de pagina en volg de aanwijzingen van de programma's, dat is het zo'n beetje.

#12 ·
Om de tps met microtecc in te stellen is heel eenvoudig: ga naar de liner pagina met de laptop, sluit deze aan op de motor met de sleutel aan en de open knop die gesloten zegt, druk op de auto-kalibratieknop bovenaan de pagina en volg de aanwijzingen die de programma's je geven, dat is het zo'n beetje.
Zeg het nog eens? Je communiceert hier niet echt. Alles wat je zegt is "lees de handleiding". Helemaal niet informatief.......

#13 ·
Het lijkt erop dat je geen configuratie op je ecu hebt. Ik neem aan dat je de microtec software op je computer hebt geïnstalleerd. Hier zijn de stappen. Zet de sleutel van de motorfiets op de aan-stand en klik op het microtec programma. Klik op openen in de linker benedenhoek. Klik nu op Laden, dan op configuratie. Als je een lijst met je motorfiets ziet, klik daarop. Als je je motorfiets niet ziet, zoek dan de dropdown box en klik op program files, dan mon 197, dan mappe, klik streetfighter, dan s_1098, dan 2009. Dubbelklik vervolgens op "SF_S1098_stdCfg.ecd" en het zou moeten verschijnen in het linker benedenhoek van het scherm op de microtec software. Nu moet je de configuratie naar de ecu verzenden. Klik op TX en klik dan op configuratie en het zal dan naar de ecu verzonden worden. Het lijkt erop dat de ecu al kaarten erop heeft, alleen de configuratie nodig. Succes.

#17 ·
Dus nadat je de tps reset (linearisaties) hebt gedaan, heb je ze correct naar de ecu verzonden. Zijn de getallen voor de gashendel hetzelfde op de linearisatiepagina als op de monitorpagina? De getallen veranderen met de gashendelbeweging en de sleutel op de monitorpagina.
Ja, en ik geloof dat SAVE config nodig is om eerst uit te voeren en dan TX config, dit zorgt ervoor dat de juiste kaart naar de ECU wordt verzonden, een stap die ik gisteravond heb gemist en die niet in de handleidingen wordt vermeld.Ik heb een videoclip geüpload over het opstarten, de verlichting is een beetje fel, ik zal er later nog een uploaden.
In de clip heb ik gewisseld tussen de twee kaarten die op de ECU zijn geladen. Kaart 1 = basiskaart van cd, kaart 2 = geleverd door Mark. Ik ben niet zeker over het stationair draaien voor Kaart 2, het lijkt hoog, maar het daalde nadat ik tussen de kaarten had gewisseld. Ik zal de motorfiets even uitproberen en kijken hoe het voelt.

#18 ·
Michael, ik was een van de eersten die ontdekte dat de TPS-instelling moet worden opgeslagen voordat deze naar de ECU wordt verzonden in de nieuwste versie. De handleiding voor aan de slag en de belangrijkste instructiehandleiding komen ook uit twee verschillende versies. De eerdere had geen lineair tabblad.

Hoge stationairloop bij koude start draait op 2000 tpm en zakt dan naar 1500 als er ongeveer 3 streepjes op de temperatuurmeter verschijnen. U kunt dit wijzigen als u dat wilt.