Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

Aanhaalmoment klembout voorwiel

23K views 30 replies 16 participants last post by  DaveNZ  
#1 ·
Ik heb een 2013 Multi Standard met de standaard vorken (niet de elektronische). Afgezien van het met de hand vastdraaien, is er een aanhaalmoment voor deze? Ik heb de aanhaalmomententabel die iedereen publiceert, maar ik kan deze bouten daar niet vinden.

Alle hulp wordt gewaardeerd.

#2 ·
Ik heb geen momentsleutel, dus ik markeer ze altijd als ik bouten verwijder. Omdat de dealer het als laatste heeft gehad, hoop en ga ik ervan uit dat alle bouten volgens de specificaties zijn aangedraaid. Dat is eigenlijk hoe ik het meeste van mijn technische mx doe, zoals het verwijderen van wielen, remklauwen, enz.

#4 ·
I dont have a tq wrench so whenever I decide to remove bolts I always mark them. Since the dealer had it last, im hoping and assuming that all bolts are tightened to spec. Thats Pretty much how I do most of my technical mx such as removing wheels, calipers, etc.
:| Hmmm... Might want to rethink that for things like wheels and calipers. (What if your dealer doesn't have a torque wrench either?)

#12 ·
-MTS Standaard met ABS: 10nm +/- 5% ......(1-2-1 methode geloof ik)

voor het geval iemand anders zich afvraagt,
-Ohlins uitgeruste motoren 2010-2012 = 19nm

-Sachs uitgeruste motoren 2013-2014 = 10nm maar niet gevalideerd....

een zoekopdracht zou dezelfde resultaten hebben opgeleverd. ;)
Bedankt vriend. Wist dat het een klein getal was, maar dit is het laagste dat ik heb gezien op de klembouten van de vooras. En dat is nm, niet eens ftlbs.

#6 ·
Je kunt ook de onderste gietstukken op je vork beschadigen door ze te strak aan te draaien. Ik weet uit ervaring dat ik de gietstukken op de eerste KTM-motorcrossmotor die ik jaren geleden bezat, heb gebarsten. 10-15 Nm is een goede vuistregel voor die bouten. Je moet echt een momentsleutel bezitten en gebruiken voor bouten zoals die. Je kunt bijvoorbeeld je vorkpoten vervormen door je onderste drievoudige klembouten te strak aan te draaien.

#7 ·
Ik hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot of iemands gevoelens kwets, maar......je geeft $20.000 uit aan een fiets en koopt geen kwaliteits momentsleutel? Ik ben NIET rijk en het kopen van deze fiets was een grote investering, maar ik heb twee (2) Precision Instrument momentsleutels (het bedrijf dat de sleutels voor Snap-On maakt), een van 50 Nm omdat de meeste bouten op deze fiets daaronder zitten. Kosten? Ongeveer $135 of zo.

#8 ·
Ik zou zeker investeren in een goede set momentsleutels als je graag zelf aan je spullen sleutelt. Ze hoeven ook niet superduur te zijn. We hebben niet te maken met precisie-machines, dus je kunt meer dan 5% afwijken en toch prima zitten.

#11 ·
Zelfs momentsleutels van Harbor Freight zijn beter dan geen momentsleutels
Mijn 1/4" HF momentsleutel besloot niet te "KLIKKEN" trok wat schroefdraad uit het gat, niet blij. Ik stopte toen ik merkte dat er iets niet klopte. Ik gebruikte een langere bevestiger en slaagde erin wat van de extra schroefdraad in het gat te vangen. Geen kritische bevestiger en had geluk dat er extra schroefdraad in het gat zat. De HF-sleutels zijn de $20 waard die jij/wij gierigaards eraan besteden. Let op bij het aandraaien! en controleer vooraf of de sleutel klikt bij zulke lage waarden. Een NAUWKEURIGE kleine momentsleutel staat op mijn lijst. En het testen of certificeren van de sleutels kan net zoveel kosten als een nieuwe sleutel. Zijn er aanbiedingen voor een GOEDE kleine momentsleutel?? Misschien kunnen we een groepsaankoop starten???

#13 ·
Ik heb gehoord dat de klembouten voorzichtig moeten worden geplaatst vanwege het aluminium. Jullie hebben me het licht laten zien. Wat is een goede website om dit te bestellen? Ik hou van degene die beeeeeeeep gaan.

#16 ·
Ik heb gehoord dat de klembouten vanwege het aluminium met zorg moeten worden geplaatst. Jullie hebben me de ogen geopend. Wat is een goede website om dit te bestellen? Ik hou van degene die beeeeeeeep gaan.
Ik heb altijd van de Craftsman-spullen van Sears gehouden, hoewel sommige mensen niet van Sears-gereedschap houden. Ze zijn niet de duurste, maar ze zijn nauwkeurig en Sears staat erachter. Ik heb een paar jaar geleden een van hun momentsleutels kapot gemaakt toen ik probeerde een bout aan te draaien tot de uiterste limiet van de sleutel en er iets van binnen afbrak. Ik had de sleutel al een paar jaar, maar ze hebben hem zonder problemen vervangen.

Ik gebruik de clickers, niet de piepers, wat een verbetering is ten opzichte van de momentsleutels met balk die ik vroeger gebruikte.

#14 ·
Bekijk de website van Check Precision Instruments. Ze hebben 3 of 4 verschillende soorten momentsleutels beschikbaar. Ik heb 2 verschillende soorten gekocht, 1 van 100 lbs.ft. en de andere van 50 Nm (ongeveer 37 lbs.ft.). Mijn 50 Nm momentsleutel is een type dat ik nog nooit eerder heb gebruikt, maar hij is veel gemakkelijker in te stellen en te gebruiken.

#17 ·
Ik begrijp echt niet hoe je jezelf complexCarlo kunt noemen en geen goede momentsleutel kunt bezitten. Zo vreemd.
Iedereen heeft zijn eigen interpretatie. Ik heb gewoon een vriend met een heleboel gereedschap dat we meestal lenen als de ander het niet heeft. Gewoon weer een ding dat ik van mijn lijst kan afstrepen.

#19 ·
Ik gebruik momentsleutels waar mogelijk - pas op dat u de moer niet te langzaam aandraait - dit kan het eindpunt op sommige momentsleutels vertragen en de schroefdraad beschadigen.
Ook vertelde een monteur me ooit om het koppel te verminderen bij het gebruik van anti-seize. Is er hier iemand het mee eens??

#20 ·
Een monteur vertelde me ook eens om het koppel te verminderen als ik anti-seize gebruik. Is er hier iemand die het hiermee eens is?
Ik draai het gewoon vast met het aanbevolen koppel en gebruik anti-seize of schroefdraadborgmiddel waar aangegeven.

#21 ·
Gebruik het aangegeven koppel en smeermiddel samen

Als de handleiding een droge toestand specificeert en u anti-seize wilt gebruiken, dan ja, als de bevestiger relatief klein is, zoals m6/8/misschien 10, dan moet u het koppel verminderen, anders loopt u het risico de bout uit te rekken doordat het aandraaimoment wordt toegepast op de boutverlenging in plaats van op het overwinnen van de wrijving

Ducati maakt het gemakkelijk omdat het lijkt alsof bijna alle kritieke bevestigingsmiddelen een of ander vet specificeren... volg gewoon de handleiding

Persoonlijk houd ik van goede momentsleutels zoals Tohnichi als de toepassing het toelaat om de wijzerplaat te zien. Vooral voor kleinere bouten waarbij over-torque snel een slecht resultaat zal veroorzaken. De goede momentsleutels behouden in principe voor altijd hun kalibratie, tenzij u ze laat vallen of over-torqueert of gebruikt om los te draaien, enz...

#22 ·
Hulp bij koppel specificatie

2014 PP met Sachs Skyhook: wat is de koppel specificatie voor de vier voorste as-klembouten. Het was 19 Nm voor de '10-'12, maar ik geloof dat het anders is voor de '13-'14, aangezien de vorken een compleet ander ontwerp hebben. Ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar het enige antwoord dat ik krijg, is dat ze denken dat het dezelfde 19 Nm is.

#23 ·
2014 PP w/ Sachs Skyhook: wat is de aanhaalmoment specificatie voor de vier voorste as-klembouten? Het was 19 Nm voor de '10-'12, maar ik geloof dat het anders is voor de '13-'14, aangezien de vorken een compleet ander ontwerp hebben. Ik heb deze vraag al eerder gesteld, maar het enige antwoord dat ik krijg, is dat ze denken dat het dezelfde 19 Nm is.
12 Nm

#24 ·
Is dit niet een vraag die een handleiding of dealer gemakkelijk kan beantwoorden? Ik bedoel, mensen hebben al talloze keren antwoorden op dit onderwerp gegeven... 10 nm, 12 nm, enz.... Als het antwoord niet naar iemands zin is, ga dan naar de absolute autoriteit, waarvan ik denk dat dat een handleiding of Ducati tech/dealer is.

#26 ·
Is dit niet een vraag die een handleiding of dealer gemakkelijk kan beantwoorden? Ik bedoel, mensen hebben al talloze keren antwoorden gegeven over dit onderwerp.....10nm, 12nm, enz.....als het antwoord niet naar iemands zin is, ga dan naar de absolute autoriteit, waarvan ik denk dat dat een handleiding of Ducati tech/dealer is.
De handleiding zegt hier niets over. Ik zal een dealer bellen en het vragen, maar ik heb in het verleden onjuiste info van hen gekregen, bv: welke maat inbus is nodig voor de cush drives: de dealer zei 10mm en het is 12mm. Dit forum is vaak nauwkeuriger dan 'andere' bronnen, maar mijn zoekopdrachten hebben geen definitief antwoord opgeleverd...dus ik heb het gevraagd.

#25 ·
Als er geen momentsleutel is

U kunt uw hand kalibreren door een 3/8-inch sleutel op de aandrijving van een momentsleutel te plaatsen. Plaats nu uw duim op de kop van de sleutel en draai de sleutel heel hard aan met alleen uw wijsvinger en noteer de resultaten. Gebruik nu twee vingers, wijs- en middelvinger, voeg dan de ringvinger toe, dan alle vier. Onthoud deze resultaten en u bent waarschijnlijk veiliger dan met een Chinese klik-momentsleutel. Mijn resultaten zijn:

Vinger. NM. IN LB

1 = 8.5 / 75
2 = 11.5 / 100
3 = 16.5 / 145
4 = 22.5 / 200

Ruig maar effectief.

#29 ·
Mijn lokale, meest ervaren en door Ducati gecertificeerde technicus zei 16 Nm voor de klembouten van de vooras van Sachs. ALS iemand iets anders hoort, plaats dan uw bevindingen en bron. Ik hoop dat iemand hier het werkplaatshandboek voor de '13-'14 multis heeft en ons een definitief antwoord kan geven.

#31 ·
In onze lokale Ohlins-werkplaats heeft de eigenaar veel gescheurde vorkpoten gezien als gevolg van te strak aandraaien van de klembouten. Ik vroeg hem, toen ik hoorde over de scheurende Ohlins-vorken, en zei tegen hem dat de handleiding 19 Nm aangeeft. Hij zei dat hij ze nooit met meer dan 10 Nm aandraait, omdat het klembouten zijn. Ik heb ook 2 momentsleutels, 0-30 Nm en een 25-250 Nm sleutel. Absoluut noodzakelijk stuk gereedschap.