Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

Werkelijke gewichtsbesparing titanium vork/rembouten?

13K views 34 replies 23 participants last post by  144/202  
#1 ·
Bedankt! :)

#2 ·
Ti-bouten zijn over het algemeen 40% lichter dan staal. Ik heb bijna elke moer en bout op mijn 999s vervangen door ti en het levert niet veel gewichtsbesparing op. LoL

Maar het glinstert wel mooi als het gepolijst is en de zon erop schijnt. En dat was mijn reden ervoor.
Niemand anders zou het merken, maar het zit hem allemaal in de details in mijn ogen.

#30 ·
Kan niet zien hoe ik het eerste bericht kan bewerken

Oké, hier gaan we:

Ti-bouten zijn over het algemeen 40% lichter dan staal...
Ik heb alle stalen hardware op mijn voorkant (niet de as!) vervangen. Het bespaarde ongeveer 40%...
...Ik kocht een Ti-voorasmoer van een dealer op E-bay en hij was zwaarder dan de moer die op de 999 zat...
Radiale remklauw bouten:

... Ik heb net de voorste remklauwbouten vervangen door Ti, de originelen waren elk 42 gram... Ti was elk 18 gram...
Oké, ik heb alle volgende standaardonderdelen vervangen door titanium van TPO of ProTi. Ik raad beide bedrijven ten zeerste aan!
Beschrijving: Staal: Titanium: Verschil:
Vooras knelbouten 51,02 g ProTi 28,34 g 22,67 g
Voorvork knelbouten 99,22 g ProTi 62,36 g 36,85 g
Vooras 348,69 g TPO 150,25 g 198,44 g
Voorasmoer aluminium 14,17 g TPO 19,84 g + 5,66 g
Andere nuttige info:

...Ti heeft de neiging om vast te lopen. Wat de bouten vrij effectief vastlast in alles waar ze in zijn geschroefd. Je moet anti-seize hebben en ze kunnen soms nog steeds moeilijk te verwijderen zijn.
...Ik gebruik Motorex witte vaseline. Het werkt geweldig!

Image
Goede punten:

...Koop een set CMC-rotoren van Braketech en je bespaart een paar kilo
In feite besparen deze ^ ongeveer EEN KILO - PER SCHIJF!!!

De werkelijke gewichtsbesparing lijkt misschien niet veel, maar elk onafgeveerd gewicht dat u kunt verwijderen, komt de feel en de wendbaarheid van uw motor ten goede. Bovendien staat elke gewichtsvermindering van roterende massa's (bijv. wielen, remschijven, bouten, enz.) gelijk aan ongeveer 8x het werkelijke gewicht van het item als gevolg van centrifugale krachten die worden gegenereerd door rotatie.

Shazaam plaatste ergens in het forum een ​​opiniestuk over gewichtsvermindering en gyroscopische krachten. Mogelijk in de technische sectie.

Proost,
Tmnstr
...De gemakkelijkste - en meest effectieve - manier om het onafgeveerde gewicht te verminderen, is over te stappen op een lichtere band. Daarna wielen. Dan rotoren...

Tel uw totale gewicht voor alles op. Trek de (ongeveer) 40% af die titanium bespaart ten opzichte van staal. Daar is uw reductie. U zult merken dat het gelijk is aan 'niet veel'.

Het effect op de werking van de ophanging zal minder zijn dan 'niet veel'. En de vermindering van het gyroscopische effect van de rotorschroeven zal minder zijn dan fv(k-all, omdat ze een klein deel van de roterende massa zijn en dichter bij de as dan de velg zitten, om het te bewijzen.
Onbetaalbare info:

Zoveel goedkoper om gewoon te diëten en naar de sportschool te gaan. :)
Ongeveer 1/8 van het gewicht van een goede shit.
...Nu kan ik weer een cheeseburger eten :)
Nogmaals bedankt jongens - nuttige info voor iedereen :)

#5 ·
Of gewoon een LiPo4-batterij plaatsen en 10 lbs besparen voor slechts de prijs van een nieuwe batterij.

davy
Ja... Er zijn betere dingen om geld aan uit te geven die veel meer gewichtsbesparing opleveren. Dat gezegd hebbende, zoals Duc opmerkte, ik wed dat al dat titanium er fucking geweldig uitziet.

#12 ·
Ik denk dat de TI-bouten minder vatbaar zijn voor corrosie. Daarom is de kans kleiner dat ze later een probleem vormen om te verwijderen voor onderhoud.
Waar over corrosie. Maar Ti heeft de neiging om te vreten. Wat de bouten vrij effectief last in alles waar ze in geschroefd zijn. Je hebt je anti-seize en ze kunnen soms nog steeds moeilijk te verwijderen zijn.

#16 ·
Ik heb alle stalen hardware aan de voorkant (niet de as!) vervangen. Het scheelde ongeveer 40% en verlaagde mijn bankrekening met gemakkelijk 300 euro hehe... Titanium ziet er veel beter uit dan de OEM stalen versie. Roestvrij staal ziet er hetzelfde uit als titanium, maar kost slechts een fractie. Ik gebruik Motorex wit vet. Het werkt geweldig!

#17 ·
Aangezien niemand u een daadwerkelijk # voor de reductie kan geven, verwijdert u gewoon één bout van elk type dat u wilt verwisselen. Meet ze elk en vermenigvuldig met het aantal van dat type. Tel uw totale gewicht voor alles op. Trek de (ongeveer) 40% af die titanium bespaart ten opzichte van staal. Dat is uw reductie. U zult merken dat het gelijk zal zijn aan 'niet veel'.

Het effect op de vering zal minder zijn dan 'niet veel'. En de vermindering van het gyroscopische effect van de rotorbouten zal minder zijn dan fv(k-alle, omdat ze een klein deel van de roterende massa vormen en dichter bij de as liggen dan de velg, om het te bewijzen.

Als je ze leuk vindt en ze wilt, doe het dan. Maar probeer ze niet te rechtvaardigen. Je krijgt meer rendement op een goede stoelgang of een lichtere batterij.

#18 ·
Mijn schatting is dat titanium ongeveer $ 2.000 per kilo kost, de wet van de afnemende meeropbrengsten, lichtmetalen bouten voor spatborden en andere lichte onderdelen zijn een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Misschien wil je ook een nichols vliegwiel aan je lijst toevoegen, als ik de tijd terug kon draaien, zou ik het als tweede doen na de shorai-batterij

#20 ·
Ti

Ik heb een paar Ti-onderdelen op mijn oude 999 gehad, en de Ti-bouten die bij de Mag-zijcovers zaten die ik van Dennie kreeg, waren 2/3 gram lichter dan de stalen bouten.
Aan de andere kant kocht ik een Ti-voorasmoer van een dealer op E-bay en die was zwaarder dan de moer die op de 999 zat!
Andere sortering?? Weet niet.
Net de asmoer verkocht, nooit de moeite genomen om hem te monteren nadat ik ontdekte dat hij zwaarder was.

#21 ·
Ik heb een paar Ti-onderdelen op mijn oude 999 gehad, en de Ti-bouten die bij de Mag-zijcovers zaten die ik van Dennie kreeg, waren 2/3 gram lichter dan de stalen bouten.

Aan de andere kant kocht ik een Ti-voorasmoer van een dealer op E-bay en die was zwaarder dan de moer die op de 999 zat!

Andere sortering?? Weet het niet.

Net de asmoer verkocht, nooit de moeite genomen om hem te monteren nadat ik ontdekte dat hij zwaarder was.
Logisch. Titanium is zwaarder dan aluminium ;)

Tmnstr

Verzonden vanaf Motorcycle.com Free App

#24 ·
Weet iemand hoeveel gewicht er wordt bespaard door over te stappen op titanium rotor-, klem-, en remklauw bouten en asmoer?

Of weet iemand hoeveel de standaard bouten wegen?

TIA! :
Om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: Ik heb net de voorste remklauw bouten vervangen door Ti, de originelen waren 42 gram per stuk... Ti was 18 gram per stuk.

Nu kan ik weer een cheeseburger eten :)

#25 ·
Ik denk dat ik voor roestvrij staal ga... Ik ga het verschil nooit merken... Ik ben alleen maar geĂŻnteresseerd in het vervangen van lelijk uitziende bouten en het monteren van componenten van betere kwaliteit... Roestvrij staal ziet er net zo mooi uit als titanium en hecht zich niet aan de fiets.

Ik heb een vrij mooie set BST-wielen en een EVR carbon Airbox...

Heb ik mijn BST-wielen en EVR carbon Airbox genoemd?...:abduct:

#26 ·
...Ik heb een vrij mooie set BST-wielen en een EVR carbon Airbox....

Heb ik mijn BST-wielen en EVR carbon Airbox vermeld?...:abduct:
Ik ben dol op koolstofvezel, maar niet voor wielen. Het is gewoon te veel CF, en erger nog, vanuit esthetisch oogpunt heeft de lay-up vanwege de structurele vereisten veel te veel hoekige ongelijkheden. Ik ging in plaats daarvan voor gesmede Mg Marchesini's... bijna net zo licht, en naar mijn mening mooier omdat ze de look van de OEM 5-spaaks wielen behouden.

Ik had hetzelfde probleem met CF-hielbeschermers en het CF-hitteschild... er was geen manier om de hielbeschermers te krijgen met een weefsel dat op het hitteschild leek, dus heb ik de originele in plaats daarvan donkergrijs keramisch laten coaten. Het ziet er naar mijn mening veel beter uit, en ik heb altijd al van de vorm van de OEM-beschermers gehouden, dus het was win/win.

Image

#27 ·
Oké, ik heb alle volgende standaardonderdelen vervangen door titanium van TPO of ProTi. Ik beveel beide bedrijven ten zeerste aan!
Beschrijving: Staal: Titanium: Verschil:
Vooras klembouten 51,02 g ProTi 28,34 g 22,67 g
Voorvork klembouten 99,22 g ProTi 62,36 g 36,85 g
Vooras 348,69 g TPO 150,25 g 198,44 g
Voorasmoer aluminium 14,17 g TPO 19,84 g + 5,66 g
Ik weet niet zeker waarom ik mijn nummers voor de voorste remklauwbevestigingsbouten of de voorste schijfrembouten niet kan vinden. Ik herinner me dat er een opmerkelijk verschil was tussen de voorste schijfrembouten. Als ik ze vind, zal ik ze plaatsen. Maar zoals je kunt zien, bespaar je over het algemeen niet echt veel. Maar verdomme, die ProTi-bouten zijn zoooo cool :D

#29 ·
Enkele geweldige en grappige reacties, jongens!

Veel dank jongens, bedankt voor de nuttige (numerieke) antwoorden en bedankt voor de lachbuien ook!

Zal de eerste post updaten met de resultaten die jullie hebben gepost, want die zullen nuttig zijn voor iedereen die deze vraag heeft - nogmaals bedankt! :)