Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

2004 Multistrada 1000ds motor EOBD-lampje aan

14K views 25 replies 4 participants last post by  otter1  
#1 ·
Hallo allemaal, ik heb een paar maanden geleden een Multistrada 1000ds uit 2004 gekocht met een vastgelopen motor op eBay voor $560. Mij werd verteld dat hij een chronische olielekkage had en dat de man hem gebruikte als dagelijkse pendelaar. Hij bleef het vervangen of bijvullen van de olie uitstellen en de motor draaide met zo weinig olie dat hij vastliep. Ik heb de motor eruit gehaald en uit elkaar gehaald. Het bleek dat het krukas/zuigerlager kapot was. Ik informeerde naar een revisie, maar kreeg de aanbeveling om gewoon een gebruikte, werkende motor te kopen.

Ik kocht een gebruikte Multistrada 1000ds-motor met weinig kilometers (blijkbaar hebben die voor de monster s2r verschillende carters, even ter info) voor $750 en besteedde vervolgens heel wat uren aan het vervangen ervan in het frame. Ik denk dat ik alle kabelboomfittingen weer in de juiste sleuven heb gestoken ;)

Ik heb een nieuwe accu en benzine geplaatst. De motor start, maar ik kan zien dat hij geen brandstof krijgt. Ik heb gecontroleerd en bevestigd dat de brandstofpomp werkt (wanneer ik er externe stroomkabels op aansluit), maar hij krijgt geen stroom via de kabelboom.

Het dashboard heeft het oranje motorlampje - EOBD-lampje (oranje). Volgens de werkplaatshandleiding: "Indien ingeschakeld, wordt dit lampje door de regeleenheid gebruikt om de aanwezigheid van fouten en soms de daaruit voortvloeiende uitschakeling van de motor te signaleren".

Ik denk dat ik hem waarschijnlijk naar de werkplaats zal moeten brengen voor een computerevaluatie met een mathis-tester? Ideeën over wat ik moet controleren (ik ben niet erg bedreven als elektronica-technicus. Ik heb het elektrische schema in de werkplaatshandleiding bekeken en bevestigd dat alle zekeringen goed zijn en de juiste ampèrage hebben. De lichten, richtingaanwijzers, claxon etc. werken allemaal.

Ideeën over wat ik moet controleren voordat ik de werkplaats betaal om te evalueren van de goeroes zouden zeer op prijs worden gesteld!

#2 ·
Houd de 'A'-toets op het dashboard ingedrukt terwijl u het contact aanzet. Dan zou u het dashboard door de foutcodes moeten zien scrollen.

Foutcodes zijn:

1.1 Gasklepsensor (TPS) kortsluiting naar batterij +
1.2 Gasklepsensor (TPS) kortsluiting naar massa
2.1 Oliedruksensor kortsluiting naar batterij +
2.2 Oliedruksensor kortsluiting naar massa
3.1 Olietemperatuursensor kortsluiting naar batterij +
3.2 Olietemperatuursensor kortsluiting naar massa
4.1 Luchttemperatuursensor kortsluiting naar batterij +
4.2 Luchttemperatuursensor kortsluiting naar massa
5.1 Batterij HI
5.2 Batterij LO
7.1 Brandstofsensor kortsluiting naar batterij +
7.2 Brandstofsensor kortsluiting naar massa

10.1 Horizontale cilinderspoel kortsluiting naar batterij +
10.2 Horizontale cilinderspoel kortsluiting naar massa
11.1 Verticale cilinderspoel kortsluiting naar batterij +
11.2 Verticale cilinderspoel kortsluiting naar massa
12.1 Injector 1 kortsluiting naar batterij +
12.2 Injector 1 kortsluiting naar massa
13.1 Injector 2 kortsluiting naar batterij +
13.2 Injector 2 kortsluiting naar massa
16.0 Brandstofpomprelais open circuit
19.1 StartsolenoĂŻde kortsluiting naar batterij +
19.2 StartsolenoĂŻde kortsluiting naar massa
21.1 Stappenmotor kortsluiting naar batterij +
21.2 Stappenmotor kortsluiting naar massa
21.3 Stappenmotor open circuit

30.0 Algemene ECU-fout
34.0 Signaalpaneel (sensordetectie)
36.0 Snelheid (sensordetectie)
37.0 Startonderbreker (sleutel / transponder niet gevonden)
37.1 Startonderbreker (antennedetectie)
37.2 Startonderbreker (seriële driver instrumentenpaneel)
37.3 Startonderbreker (seriële kabel losgekoppeld)
37.5 Startonderbreker (sleutel niet herkend)
37.6 Startonderbreker (immo virgin - ECU progr.)
38.0 Can-lijn

Mijn Multi 1000DS heeft ALTIJD het motorlampje aan, maar dat komt omdat bij bijna alle Multis de tankniveausensor een P.O.S. is die nooit werkt. 300 km per tank is een eerlijke maatstaf.

• Like
Reactions: somewill and otter1
#3 ·
Hartelijk dank voor de reactie! chris900ssie

Ik heb het gecontroleerd zoals u beschrijft en het geeft alleen weer: 16.0 (brandstofpomp relais open circuit). Ik heb getest dat de brandstofpomp werkt (hij gaat aan met externe voeding), maar de bedradingsconnector heeft geen stroom volgens mijn voltmeter.
Wat moet ik nu controleren?

#4 ·
Als u de pomp niet hoort primen wanneer u de ontsteking aanzet, dan is het ofwel het brandstofpomprelais, en het is niet ongewoon dat deze kapot gaan. Of de bedrading.
Zoek het relais, wissel het om, ze zijn generiek en niet duur en ga van daaruit verder. U zou het relais kunnen testen als u de moeite wilt doen, maar mijn lokale auto-onderdelenwinkel heeft er meestal een met dezelfde specificaties en veel goedkoper dan een Ducati-onderdeel (wat normaal gesproken hetzelfde onderdeel is in een zeer dure Ducati-kartonnen doos met merknaam. Het Multistrada-forum heeft ook een zeer uitgebreide lijst met informatie en mensen die "het weten"! ;)

multistrada.net

Hier zijn de onderdeelnummers van de relais:

Bitron B047E 46520411-232006 & 232008
Borg-Warner (BWD) R3223
BMW 61 36 1 393 412 & 61 36 1 393 415
Bosch 0-332-207-307
Ducati 541.4.003.1A & 541.4.010.1A
Ford F57B-14B192-AA
Hella 4RD 931 524-02
Hongfa HFV6 012ZS-TR & 012HS-TR
NAIS ACM13221 & ACM33221
NHG NVFMCZ20 & NVFMCZ25
Omron G8HN-1A2T & G8HN-1C2T
Siemens V23073 & V23074
Song Chuan 871-1C-S-R1-12VDC
Tyco A1001-A402 & A1001-A403
Zettler AZ988-1CT-12DC1R(201)

• Like
Reactions: somewill and otter1
#6 ·
Als het ontbreekt, zou dat VEEL verklaren! ;)

#7 ·
Heb een brandstofpomp relais gekocht. Het was er een van Napa auto-onderdelen die niet op de bovenstaande lijst stond. Heb het aangesloten. Contact aangezet, het gele EOBD-lampje ging uit! Startmotor aangezet - motor sloeg aan voor 2 seconden en viel toen uit. Gele EOBD-lampje ging weer aan. Heb nu (3) foutcodes:
10.2 Horizontale cilinder spoel kortsluiting naar massa, 11.2 Verticale cilinder spoel kortsluiting naar massa, en 16.0 Brandstofpomp relais open circuit (weer). Is het brandstofpomp relais dat ik heb gekocht niet compatibel of is het iets anders? Ugh. Ik heb een afspraak gemaakt met de lokale garage vrijdag om hem af te leveren.

#8 ·
Welnu, ik kan niet spreken over de compatibiliteit van het NAPA-onderdeel, maar het ontbrak op de motor toen je het kocht. Ik kan me niet herinneren of een van de andere relais op de motor hetzelfde/compatibel is. Maar ik zou eerst het nieuwe relais verdenken, aangezien de motor wel liep.

#10 ·
De spoelfouten komen vrij vaak voor. De ECU-drivers voor de bobine gaan kapot, soms worden er codes gezet, maar soms vallen ze ook volledig uit en verliezen ze de vonk op een cilinder. Ik heb de mijne opgestuurd en laten reviseren bij ecutesting.com voor ongeveer $200. Ik heb een gebruikte ECU geprobeerd en die loste het controlelampje van de motor op, een paar maanden lang, voordat ook die het begaf. Toen heb ik hem laten reviseren en definitief laten repareren.

#11 ·
Ok krisrayner - goede info, bedankt - erg nuttig.

Ik heb de motorfiets bij een onafhankelijke motorfietsenmaker die eerder Ducati-werk voor me heeft gedaan. Ze gaan de fouten controleren en kijken of ze problemen met de bedrading of relais kunnen identificeren. Als ze het niet kunnen isoleren of repareren, zal ik overwegen de ecu naar ecutesting.com te verzenden.

#12 ·
Goed nieuws - Heb de fiets terug van mijn monteur. Zegt dat hij een diagnose heeft uitgevoerd en "een paar elektrische problemen heeft opgelost". Ik weet niet zeker wat hij precies heeft gedaan, maar de fiets rijdt!! Slecht nieuws - Het instrumentenpaneel werkt, maar het toont geen snelheidsmeter of temperatuurmeting. Ik wou ook dat hij specifieker was geweest over wat hij heeft gevonden/gerepareerd voor iedereen die dit later met vergelijkbare problemen leest :unsure:;)

#13 ·
Ik heb zojuist het bedradingsschema "gekleurd". Misschien helpt het. Het is een vectorbestand, dus je kunt het als poster afdrukken. ;)

Attachments

#14 ·
Ik heb zojuist het bedradingsschema "gekleurd" afgemaakt. Misschien helpt het. Het is een vectorbestand, dus je kunt het als poster afdrukken. ;)
Bedankt voor het bedradingsschema, dat komt goed van pas. Wij oudjes waarderen een vectorgebaseerde kleurentekening, omdat we het origineel zo erg moeten vergroten en de kleuren het gemakkelijker maken om te volgen.
Ik wil hier niet de indruk wekken dat ik een betweter ben, maar ik denk dat de gestreepte Bn/W-retourdraad van de injectoren/spoelen verbonden moet worden met de Bn/W-draad bij de brandstoftank in plaats van de Bk-draad. Als het lukt om updates te maken, zou je dan ook de beschrijvingen voor de zekeringen f-h kunnen toevoegen, zoals die voor a-g.
Nogmaals bedankt, geweldig werk.

#15 ·
Ochtend, laat het me in ieder geval weten als er een fout is. Ik heb het diagram letterlijk overgetrokken van de handleiding en het zou niet de eerste keer zijn dat ik fouten heb gevonden in een origineel Ducati-diagram. Screenshot van de handleiding bijgevoegd. De volgende keer dat ik in de werkplaats ben, controleer ik de continuĂŻteit van die draden en corrigeer ik deze indien nodig.

Attachments

#16 ·
Ochtend,
als er een fout is, laat het me dan weten. Ik heb het diagram letterlijk overgetrokken van de handleiding en het zou niet de eerste keer zijn dat ik fouten heb gevonden in een origineel Ducati-diagram. Screenshot van de handleiding bijgevoegd. De volgende keer dat ik in de werkplaats ben, controleer ik de continuĂŻteit van die draden en corrigeer ik deze indien nodig.
Ja, het Ducati-diagram is verkeerd. Ik heb een fragment uit een latere versie die het correct weergeeft, hoewel het een bitmap is en niet schaalt.
Image

#17 ·
Cool, hier is een bijgewerkte PDF, ook met de 3 andere zekeringen gelabeld.

Attachments

• Like
Reactions: GK59
#18 · (Edited)
Cool, hier is een bijgewerkte PDF, ook met de 3 andere zekeringen gelabeld.
Bedankt voor de update.

Nog een ding dat me is opgevallen... het bedradingsschema is eigenlijk van een 1000 uit 2003-06. Toen de 1100 in '07 uitkwam, waren er een paar wijzigingen aan de elektrische bedrading, waarvan ik op de hoogte ben:
1. De stappenmotor om de koplamp af te stellen, is verwijderd.
2. Er is een tweede brandstoftankniveausensor toegevoegd om de slechte brandstofniveaumeting van het eerdere model te verhelpen. Dit leidde ertoe dat een 6-pins connector werd gebruikt op de brandstofpompflens in plaats van een 4-pins connector. Er is ook een externe weerstand toegevoegd aan een van de twee nieuwe draden.
3. Een lambdasonde in de uitlaat toegevoegd voor emissiecontrole.
4. Zekering h is verwijderd.
5. Er is een nieuwere ECU gebruikt.

Ik ben erin geslaagd een schaalbare Z/W-tekening achterin de gebruikershandleiding te vinden, die kan worden gedownload van Ducati.com. Ik heb de hierboven genoemde wijzigingen gemarkeerd.

Dit doet niets af aan je tekening. Misschien gewoon hernoemen als een 1000 bedradingsschema.
Ik had onlangs een elektrisch probleem en ik werd bijna scheel van het proberen de bedrading te traceren, dus ik weet hoe handig deze tekening zal zijn.
Nogmaals bedankt voor je inspanning.

#19 ·
Oké, na de bedradingsschema's van de 1100 en 1000 van dichtbij te hebben bekeken, is de 1100 ook op veel andere manieren anders. Dus ik ben opnieuw begonnen en heb er nu een voor de 1100 Bikes.

Beide zijn bijgevoegd, als iemand een fout ziet, laat het me dan weten.

;). Chris

Attachments

• Like
Reactions: GK59
#21 · (Edited)
Bedankt voor het plaatsen van de elektrische bedradingskaart. Eerlijk gezegd is het Grieks voor mij en gaat het mijn technische vaardigheden te boven... Vandaag een lange rit mee gemaakt. Snelheidsmeter en kilometerstand werken niet - (toont 0 mph/kph en de kilometerteller beweegt niet). Temperatuurindicator werkt ook maar af en toe (twijfel of het klopt als het een temperatuur aangeeft). Ik ben ermee een lange rechte weg op gegaan tot 7500 tpm en hij stopte met lopen. EOBD-lampje ging weer aan. Dashboard toont codes 10.2, 11.2, 12.2, 13.2. Met een aanhanger naar huis gebracht. Zekeringen gecontroleerd - de 3 amp zekering (boven de 20 amp zekering bij het brandstofpomp relais) was doorgebrand. Een nieuwe geplaatst, maar het EOBD-lampje blijft branden. Ook het brandstofpomp relais vervangen, zelfde resultaat :( Zal nu proberen de ECU op te sturen voor een re-flash.

#22 ·
Update:

De ECU naar ecutesting.com in Engeland gestuurd. Ze melden dat deze defect is en niet gerepareerd kan worden.
Ik heb overwogen om een ECU, slotenset, instrumentenpaneel, etc. te kopen van een monster 1000ds of sport classic en de kans te wagen dat het werkt... eerlijk gezegd is de motorfiets niet veel waard, dus misschien schroot/verkoop ik hem gewoon in onderdelen.
Ik zag hier een andere thread die suggereerde om het relais gewoon met een directe bedrading te omzeilen.
Nog andere suggesties/ideeën?

#25 ·
Er staan er hier genoeg op het forum, en een beetje zoeken zal je vertellen hoe je de startonderbreker in het kaartbestand kunt uitschakelen. Dan zijn sleutels en dashboard geen probleem meer. Mijn 1000 ds geeft een Immo-fout. Maar dat komt omdat hij uit staat.

#26 ·
Complimenten voor krisrayner! Met zijn gebruikte ECU geĂŻnstalleerd, heb ik de motorfiets weer aan de praat. Zal al mijn ritten voorlopig lokaal houden, zodat ik niet gestrand raak als hij er weer mee ophoudt tijdens het rijden.

De snelheidsmeter geeft nog steeds geen uitlezing (blijft op 0 MPH staan), dus het kan zijn dat ik moet onderzoeken of mijn achterwiel-pickup defect is.