Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

Startmotor vervangen

1 reading
36K views 24 replies 17 participants last post by  avocet  
#1 ·
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de startmotor? Ik weet dat een trekker nodig is om de statorafdekking te verwijderen, maar is de klus verder moeilijk? Ik ben een redelijk goede automonteur en sleutel al jaren zelf.

#2 ·
Ik heb onlangs de startmotor van mijn 900SS vervangen. De klus was vrij eenvoudig. De enige kleine hindernis was het verwijderen van het inspectiedeksel van de dynamo, omdat de twee schroefkoppen van provolonekaas volledig gestript waren. Ik spoot WD40 en sloeg erop met een slagschroevendraaier en het kwam los.

#3 ·
Best simpel eigenlijk, wees je er gewoon van bewust dat een van de bouten die de startmotor vasthoudt, verborgen zit achter het aangedreven tandwiel, je hoeft het alleen maar rond te draaien (IIRC gaat het maar één kant op) totdat een van de gaten overeenkomt met de bout zodat je hem door het tandwiel kunt verwijderen.

• Like
Reactions: RockAZ
#5 ·
Startmotor draait maar grijpt niet aan

Als ik op de startknop druk, gebeurt er niets. Als ik de solenoĂŻde-aansluiting overbrugt, draait de startmotor, maar grijpt niet aan en dus ben ik er, van wat ik heb gelezen, zeker van dat de veldspoelen kapot zijn. Bedankt voor de info over de zachte schroeven op de statorafdekking, ik zal de slagschroevendraaier meteen gebruiken. Ik was ook van plan om een automatische trekker aan te passen voor het verwijderen van de statorafdekking.

#8 ·
Als ik op de stat-knop druk, gebeurt er niets. Als ik de solenoĂŻde-aansluiting overbrugt, draait de startmotor, maar grijpt niet aan en dus ben ik er zeker van, uit wat ik heb gelezen, dat de veldspoelen kapot zijn. Bedankt voor de info over de zachte schroeven op de statorafdekking, ik zal de slagschroevendraaier meteen gebruiken. Ik had ook bedacht om een automatische trekker aan te passen voor het verwijderen van de statorafdekking.