Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

Startmotor vervangen

1 reading
36K views 24 replies 17 participants last post by  avocet  
#1 ·
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de startmotor? Ik weet dat een trekker nodig is om de statorafdekking te verwijderen, maar is de klus verder moeilijk? Ik ben een redelijk goede automonteur en sleutel al jaren zelf.

#2 ·
Ik heb onlangs de startmotor van mijn 900SS vervangen. De klus was vrij eenvoudig. De enige kleine hindernis was het verwijderen van het inspectiedeksel van de dynamo, omdat de twee schroefkoppen van provolonekaas volledig gestript waren. Ik spoot WD40 en sloeg erop met een slagschroevendraaier en het kwam los.

#3 ·
Best simpel eigenlijk, wees je er gewoon van bewust dat een van de bouten die de startmotor vasthoudt, verborgen zit achter het aangedreven tandwiel, je hoeft het alleen maar rond te draaien (IIRC gaat het maar één kant op) totdat een van de gaten overeenkomt met de bout zodat je hem door het tandwiel kunt verwijderen.

• Like
Reactions: RockAZ
#5 ·
Startmotor draait maar grijpt niet aan

Als ik op de startknop druk, gebeurt er niets. Als ik de solenoĂŻde-aansluiting overbrugt, draait de startmotor, maar grijpt niet aan en dus ben ik er, van wat ik heb gelezen, zeker van dat de veldspoelen kapot zijn. Bedankt voor de info over de zachte schroeven op de statorafdekking, ik zal de slagschroevendraaier meteen gebruiken. Ik was ook van plan om een automatische trekker aan te passen voor het verwijderen van de statorafdekking.

#8 ·
Als ik op de stat-knop druk, gebeurt er niets. Als ik de solenoĂŻde-aansluiting overbrugt, draait de startmotor, maar grijpt niet aan en dus ben ik er zeker van, uit wat ik heb gelezen, dat de veldspoelen kapot zijn. Bedankt voor de info over de zachte schroeven op de statorafdekking, ik zal de slagschroevendraaier meteen gebruiken. Ik had ook bedacht om een automatische trekker aan te passen voor het verwijderen van de statorafdekking.
Na dat gelezen te hebben, zou ik kunnen zeggen dat er geen probleem is met de startmotor. Er is geen contact met de solenoĂŻde.

EN

Als de startmotor draait en er gebeurt niets terwijl je de solenoĂŻde overbrugt, zou ik zeggen dat het de vrijloopkoppeling is, niet de startmotor.

Slechts mijn $0,02...... maar dat is me bij twee verschillende gelegenheden overkomen...

#6 ·
Je hebt dit niet gevraagd, maar als je een startprobleem hebt en de beslissing tussen herbouwen en vervangen overweegt, zou ik voor "vervangen" met een Stockers-eenheid stemmen. Hun onderdeelnummer DS-101N vervangt Ducati OEM-onderdeelnummer 128000-6050. De site is Starter - Ducati Motorcycle, DS-101N, $109.95

De kosten zijn $110, dus voor mij is het niet de moeite waard om de herbouwweg te bewandelen, tenzij je zeker weet dat het alleen borstels zijn, en zelfs dan zou ik het waarschijnlijk niet doen als er een paar kilometer op zitten. De toepassingslijst vermeldt om de een of andere reden geen '91-'98 SS'en, maar je kunt het zien aan zowel de onderdeelverwijzing als de motoren die erop staan (bijvoorbeeld '93 - '96 M900) dat het de juiste eenheid is.

#7 ·
Heb mijn startmotor er momenteel af, helemaal geen moeilijke klus??

** Tip: Kantel de motorfiets van de zijstandaard af om te voorkomen dat je de olie hoeft af te tappen, heb dit vorig jaar gedaan toen ik mijn lichtgewicht vliegwiel monteerde... voor zover ik me kan herinneren heb ik een (gepolijste) trolleykrik onder de andere kant gebruikt met wielkeggen etc?

#9 ·
Ik heb een erg traag draaiende startmotor. Zelfs met startkabels op de autoaccu draait hij erg traag.
Hij draait zo langzaam dat de motor niet kan starten.
Ik vermoed dus dat mijn koolborstels in de startmotor versleten zijn.
Image

Je kunt deze van buitenaf vervangen. Je hoeft alleen de oliekoeler eraf te halen.

#11 ·
Ik heb een erg langzaam draaiende startmotor. Zelfs met startkabels op de autoaccu draait hij erg langzaam.
Hij draait zo langzaam dat de motor niet kan starten.
Dus ik vermoed dat mijn koolborstels in de startmotor versleten zijn.
Image

Je kunt deze van buitenaf vervangen. Je hoeft alleen de oliekoeler eraf te halen.
Ik zou zeggen dat uw probleem uit ervaring uw startkabels/aansluitingen zijn, niet de motor zelf. Probeer een startkabel te gebruiken van de massa/aarde van de motoraccu naar het massa/aardepunt van de motor, de motorfiets zou nu VEEL sneller moeten starten!

Verwijder en reinig de verbinding achter de rubberen hoes op de startmotor zelf - als het regent/de motorfiets wordt gewassen, vult de hoes zich met water en corrodeert de aansluiting, breng alles terug naar goed metaal.

Vermijd het gebruik van WD40 of iets dergelijks bij het herbouwen, omdat het kerosine/olie bevat (niet goed tussen elektrische verbindingen...) en als zodanig slechte verbindingsproblemen alleen maar zal verergeren.

Er zijn een reeks vervangende kabels voor Dukes die het starten van uw motorfiets drastisch zullen verbeteren. Ik heb mijn eigen kabels gemaakt van 16 mm² laskabel, één als permanente verbinding van de massa van de accu naar de massa van de motor zoals hierboven, en een andere van de + van de accu naar de + aansluiting op de startsolenoïde, de rode positieve/live kabel van de accu gaat in een tweewegsplitter - de spade-type connector hierin is volkomen ontoereikend voor het doorgeven van grote hoeveelheden stroom. :rolleyes:

Vergeet niet dat alle kabels/aansluitingen op de motorfiets +/- 17 jaar oud zijn en als zodanig hun deel van slijtage en corrosie zullen hebben. :)

#12 ·
Ik heb het startkabel een paar keer geprobeerd, zelfs de batterij + aangesloten op de startmotorkabel. Maar geen succes.
Ik zal eerst de startkabel achter de rubberen hoes controleren!

Het startte erg langzaam vanaf de dag dat ik het ongeveer 18 maanden geleden kreeg. Maar het draaide steeds langzamer naarmate de tijd verstreek. De batterij lijkt in orde te zijn met 13,4 volt.

#13 ·
Ik heb het startkabelding een paar keer geprobeerd, zelfs de batterij + aangesloten op de startmotorkabel. Maar geen succes.
Ik zal eerst de startmotorkabel achter de rubberen hoes controleren!

Het startte echt langzaam vanaf de dag dat ik het ongeveer 18 maanden geleden kreeg. Maar het draaide steeds langzamer naarmate de tijd verstreek. De batterij lijkt in orde te zijn met 13,4 volt.
Probeer dit:

Zet je contact aan - sluit een startkabel aan van de aarde van je batterij naar de aarde van de motor, sluit dan een andere kabel aan op de pluspool van je batterij en plaats het andere actieve uiteinde op de startmotorklem, waarbij je de solenoĂŻde en andere kabels omzeilt... als hij snel ronddraait, dan heb je kabelproblemen, denk eraan om de kabel van de startmotoraansluiting te verwijderen zodra de motor start! ;)

#16 ·
Image

"Die" laars...

Water loopt langs de zwarte draad en vult de bobbel aan het uiteinde met de startaansluiting. :rolleyes:

Maak een spleet van een inch lang in de laars, een beetje waterdicht siliconenvet onder de laars om hem af te dichten, wikkel de ene kant van de spleet over de andere en zet hem vast met een tie-wrap. :) Moet het vocht buiten houden.

#23 ·
"Die" laars...

Water loopt langs de zwarte draad en vult de bobbel aan het uiteinde met de startaansluiting. :rolleyes:

Maak een spleet van een inch lang in de laars, een beetje waterdicht siliconenvet onder de laars om hem af te dichten, wikkel de ene kant van de spleet over de andere en zet vast met een tie-wrap. :)
Moet het vocht buiten houden.
Dat is een geweldig idee! Ik heb al vet van de andere kant erin gedaan en het is een gedoe. Jouw manier zou ook oud vet wegspoelen.

#17 ·
Het lijkt erop dat de vorige eigenaar uw advies heeft opgevolgd ;)
Geen plekje corrosie op de aansluitkabel! De bout kwam er zonder moeite af.
Het leek erop dat er een beetje koperpasta op de schroefdraad van de aansluitkabel zat.

De startkabelroutine opnieuw geprobeerd. Geen verschil, maar ik merkte dat het koper van de startkabel op de startklem rood heet begon te worden!

Dit doet me denken dat de startmotor veel te veel stroom trekt.
Volgende stap: de startmotorborstels vervangen.

#19 ·
Weerstand creëert warmte, controleer en reinig dat contact.
Warmte is een functie van zowel stroom als weerstand. Om een hoge stroom door een hoge weerstand te duwen, heb je veel aandrijfdruk (spanning) nodig. Als de weerstand buitensporig hoog is, heeft uw batterij niet genoeg spanning om een hoge stroom aan te drijven en wordt er geen warmte gegenereerd.

Ter vergelijking: een broodrooster gebruikt een hoge spanning van 110-220V om een hoge stroom door draden met een hoge weerstand te drijven om warmte te genereren.

Een lage weerstand en een zeer hoge stroom zorgen er ook voor dat draden opwarmen.

Gezien het feit dat uw aansluitingen in goede, niet-gecorrodeerde staat verkeren. Het zou kunnen zijn dat u het correct hebt aangenomen en dat uw startmotor defect is en te veel stroom trekt.

#20 ·
Dode starter

Hoi. Ik heb ook startproblemen. Maar ik hoop dat ik het heb opgelost. SolenoĂŻde klikt en levert 12,8 V aan de draad waar deze op de startmotor is aangesloten.

Ik heb een grote draad van de pluspool van de accu rechtstreeks naar de startmotor gelegd en er gebeurde helemaal niets.

Mijn aanname is dus dat ik een dode startmotor heb.

Klinkt dat voor iedereen goed? Oh, de motorfiets is net volledig gerestaureerd en reed een half uur voordat het startprobleem optrad. ALLE draden zijn vervangen door nieuwe laskabel en GROTE massa's. De startmotor is NIET vervangen. De motorfiets heeft 25.000 mijl gereden.

Een eerdere post over Stockers lijkt een goede aanwijzing voor een startmotor. Nog andere suggesties?

Bedankt,
dc

#21 ·
Dus, ik haal een oud draadje op, maar ik heb de borstelvervanging geprobeerd zonder de motor te verwijderen, maar ik kan de eindkap met de borstels er niet meer op krijgen. Kan iemand helpen?

#22 ·
Ik heb dit probleem. Liep eerder in de week prima. Nu draait hij niet. Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn M900-monster, en het was de negatieve verbinding met het frame die los zat. Ik hoopte op hetzelfde, maar na het dubbel controleren van al mijn verbindingen en het afvuren van de startmotor hielp het niet. Ik heb de behuizing verwijderd om de startkoppeling te controleren, die in orde was. Toen mijn monster de problemen had, kocht ik een vervangende startmotor en een reparatieset, nu kan ik de reparatieset niet vinden :(

#24 ·
Ik heb dit probleem. Liep eerder in de week prima. Nu draait hij niet. Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn M900 monster, en het was de negatieve verbinding met het frame die los zat. Ik hoopte op hetzelfde, maar na het dubbel controleren van al mijn verbindingen en het overbruggen van de startmotor hielp het niet. Ik heb de behuizing verwijderd om de startkoppeling te controleren, die in orde was. Toen mijn monster de problemen had, kocht ik een vervangende startmotor en een reparatieset, nu kan ik de reparatieset niet vinden :( Verkopen stockers die ook? Ik kan het niet vinden
Reparatieset - Denso, RBK-69, $29.95