Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

MTS V4 Motorgeluid

3.8K views 20 replies 6 participants last post by  JohnH  
#1 ·
Hallo allemaal,

De V4-motor van mijn multi maakt een hoog piepend geluid bij stationair draaien, neutraal, maar het luidst bij bepaalde gasstanden (vooral bergafwaarts en als je het gaspedaal een klein beetje openhoudt in een lagere versnelling). Ideeën over wat het zou kunnen zijn?

Bedankt

#2 ·
Hoi allemaal,

Mijn multi's V4-motor maakt een hoogfrequent piepend geluid bij stationair draaien, neutraal, maar het luidst bij bepaalde gasstanden (vooral bergafwaarts en als je het gaspedaal een klein beetje openhoudt in een lagere versnelling).
Iemand ideeën wat het zou kunnen zijn?

Bedankt
Gewoon het ontwerp van de motor. Ze doen het allemaal en het is normaal.

#4 · (Edited)
Normaal......als je er ooit een voorbij hoort komen, zoals bijvoorbeeld bij de dealer staat en een monteur komt binnen van een proefrit op een, dan hoor je het kenmerkende hoge geluid van een standaard V4MS. Ze zijn zo zwaar geëmitteerd dat je alleen maar tandwielgeruis hoort.

Wat belangrijker is om te vragen, is wat je eraan moet doen........

Verspil geen geld aan een uitlaatdemper zonder eerst die zware dubbele katalysatorbox te verwijderen. Dat is wat de muziek verstikt en 10-15 pk en wat koppel in het lage toerentalgebied wegneemt. Overweeg dus het Akra volledig systeem + upmap, of een QD Decat zoals de mijne (een map is goed, maar niet helemaal nodig, want ik heb de upmap nog niet gedaan - het komt aardig in de buurt, alleen met de standaard ecu die zichzelf aanpast), of een aantal andere decats die onlangs op de markt zijn gekomen....... Er zijn ook een aantal upmap modules die op de markt komen in de komende weken/maanden, aangezien de V4 Multi nu in zijn 3e jaar zit.

(y)

Ik realiseerde me net dat je het hebt over het lichtjes openhouden van het gaspedaal in de lagere versnellingen - dat doe ik vaak om de enorme motorvertraging te beheersen - ik vermoed - dat de gaskleppen volledig afsluiten en effectief worden als een uitlaatrem op vrachtwagens. Er zit een soundtrack bij, maar het klinkt niet alsof er een probleem is, alleen dat het het geluid is dat hij op dat moment maakt. Oplossing = decat en geniet van een mooiere, diepere grom :devilish:

Ik ben geen technisch genie, maar de Multi V4 heeft een slipper clutch, dus misschien kan dat soms wat geluid toevoegen, omdat hij zijn ding doet en het blokkeren van de banden bij het terugschakelen voorkomt :unsure:

• Like
Reactions: techalien
#6 ·
Normaal......als je er ooit een voorbij hoort komen, zoals bijvoorbeeld bij de dealer staat en een monteur komt binnen van een proefrit op een, dan hoor je het kenmerkende hoge lied van een standaard V4MS. Ze zijn zo zwaar emissie-geneutraliseerd dat je alleen maar tandwielgeruis hoort.

Wat belangrijker is om te vragen is wat je eraan moet doen........

Verspil geen geld aan een uitlaatdemper zonder eerst die zware twin cat collector box te decateren. Dat is wat de muziek verstikt en 10-15 pk en wat koppel in het lage toerentalgebied steelt. Overweeg dus het Akra volledig systeem + upmap, of een QD Decat zoals de mijne (een map is goed, maar niet helemaal nodig omdat ik de upmap nog niet heb gedaan - het komt aardig in de buurt, alleen met de zelfinstellende standaard ecu), of een aantal andere decats die onlangs op de markt zijn gekomen....... Er zijn ook een aantal upmap modules die binnenkort op de markt komen... T800, Xecu misschien meer in de komende weken/maanden aangezien de V4 Multi nu in zijn 3e jaar zit.

(y)

Besefte net dat je noemde om het gaspedaal iets open te houden in lagere versnellingen - dat doe ik vaak om de enorme motorvertraging te beheersen van - ik vermoed - de vlinderkleppen die volledig sluiten en effectief worden als een uitlaatrem op vrachtwagens. Er is een soundtrack voor, maar het klinkt niet alsof er een probleem is, alleen dat het het geluid is dat het op dat moment maakt. Oplossing = decat en geniet van een mooiere, diepere grom :devilish:

Ik ben geen technische genie, maar de Multi V4 heeft een slipper clutch, dus misschien kan dat soms wat geluid toevoegen, omdat het zijn ding doet en het blokkeren van de banden bij het terugschakelen voorkomt :unsure:
Bedankt! Ik ben niet al te veel gestoord door het geluid, wilde er gewoon zeker van zijn dat het niets was om me zorgen over te maken.
Wat betreft de motorrem, ja. Moet het gaspedaal een beetje openhouden om de enorme motorrem tegen te gaan. Wou dat ze een update zouden leveren om dat te controleren.

#10 ·
Hallo techalien,

ik heb nagelaten te vermelden dat ik oordopjes draag naast mijn QD decat, maar uit mijn geheugen laat ik de oordopjes soms uit als ik een paar klikken vul voorafgaand aan een ontmoetingspunt, maar hoewel het lawaaieriger is, heb ik geen alarmerende piep- of gierende geluiden opgemerkt. Gewoon de gebruikelijke mechanische geluiden.......eigenlijk is de V4MS, in tegenstelling tot sommige berichten, een stuk minder lawaaierig dan veel andere motoren.......S1000RR, MV Agusta F4, Caponord 1200V2, Bevel drive Ducati V2, de lijst is eindeloos.

Ik haat rammelende, rinkelende motoren, dus als hij niet stil was, zou hij nu na 2 jaar en 32.000 km weg zijn 😉, in plaats daarvan geniet ik er elke dag meer van - doodsbang voor de dag dat het tijd is om te upgraden naar een nieuw model.....😱

#13 ·
Hoi allemaal,

Mijn multi's V4-motor maakt een hoog piepend geluid bij stationair draaien, neutraal, maar het luidst bij bepaalde gasposities (vooral bergafwaarts en als het gaspedaal een klein beetje openstaat in een lagere versnelling). Ideeën over wat het zou kunnen zijn?

Bedankt
Mijn V4 Rally begon veel lawaai te maken uit de cilinderkop na de inloopperiode. Nu, bij 1600 km, is het echt irritant. Het klinkt als slappe distributiekettingen, die in de kop rammelen. Duidelijk hoorbaar in stationair, maar veel luider tussen 3000-4000 tpm. Niet zozeer onder de 3000 tpm. Boven de 4500 tpm zijn er zoveel andere geluiden en dan is het niet meer te horen.

Niet blij mee op een motor die $30.000+ kostte. Bmw boxers zijn echt stil in vergelijking, tenminste totdat ze de gevreesde nokkenastandwielslijtage krijgen.

#14 ·
Hmmm, ik kan me niet herinneren hoe mijn V4 klonk toen hij pas 1600 km had en nog strak en nieuw was.

Ik merk nu, met bijna 50.000 km, geen alarmerende of verontrustende geluiden.

Natuurlijk, BMW'S zijn misschien superstil (mijn vrienden hebben R1200RT's), maar ik heb geen wens om er ooit een te bezitten, hoewel het geweldige machines zijn.

Als het geluid plotseling is verschenen, breng het dan naar de dealers en laat het beoordelen. Machines van alle merken kunnen defecten ontwikkelen en Ducati is niet immuun voor een defect onderdeel......

• Like
Reactions: JohnH
#15 ·
De Bmw was op geen enkele manier super stil. Maar de eerste 15000 km had hij geen "abnormale" geluiden - en het motorgeluid veranderde niet in de loop van de tijd - hoewel hij na 15000 km de kettingratel ontwikkelde.

Ik heb het daadwerkelijk aangekaart bij de dealer (Bike in Zweden) toen hij voor de 1000 km beurt was. Ik heb ook aangekaart dat de quickshifter maar ongeveer 50% van de tijd werkt. Maar het enige antwoord dat ik kreeg was dat Ducatis zo zijn. De dealers lijken immuun voor elke vorm van klachten en lijken alles uit te leggen met "het hoort zo te zijn".

Ik werk zelf met motoren en, zoals je zegt, als geluiden in de loop van de tijd veranderen, is dat zelden een goed teken.

Het is de moeite waard om over de Ducati te zeggen dat ik de motor, zonder de problemen met het motorgeluid en de niet zo goede quickshifter, erg leuk vind. Het enige andere dat ik niet leuk vind, is dat de kettingspanning onnodig moeilijk is. De schalen op de swingarm zijn prima, maar als de asmoer wordt aangedraaid, verschuift alles, wat ertoe leidt dat men moet voorspellen dat, bij het afstellen, wat minder dan optimaal is.

#16 ·
Proost John, ik wil niet muggenziften, maar wat ben je aan het doen met het afstellen van de ketting bij 1600 km?

De winkel zal dat al gedaan hebben als het nodig was bij de servicebeurt. Je loopt het risico de ketting te strak te zetten, tenzij je weet wat je doet.

Jullie cardan-rijders lijken geobsedeerd te zijn door het overmatig onderhouden van kettingen..... het is niet nodig, kettingen zijn tegenwoordig zeer onderhoudsarm.

Uit mijn geheugen denk ik dat ik mijn ketting voor het eerst heb afgesteld bij 10.000 km. Ik haal hoge kilometers uit mijn kettingen en ik laat ze liever iets losser lopen dan iets te strak.......👍

Ik heb geen problemen gehad met de afstelling, sterker nog, het verwijderen en terugplaatsen van het achterwiel is zo eenvoudig op deze motor - eenvoudiger dan op alle 18 nieuwe motoren die ik de afgelopen 50 jaar motorrijden heb gehad.

Laat die motor met rust voordat je hem sloopt. Je hoeft er voorlopig niets aan te doen.

Rijd hem in, laat de vering wennen, raak eraan gewend, en druk dan langzaam op knoppen om de veringsvoorkeuren zo nodig af te stellen, maar nog niet.....hij is te strak en nieuw en zal over een paar 000 km zo anders zijn.

Als je ketting los zat bij 1600 km, dan moet je wel heel veel wheelies trekken 🤔

👍

#17 ·
Proost John, ik wil niet muggenziften, maar wat doe je om de ketting af te stellen bij 1600 km?

De winkel zal dat al gedaan hebben als het nodig was bij de servicebeurt. Je riskeert de ketting te strak te zetten, tenzij je weet wat je doet.

Je cardanrijders lijken geobsedeerd te zijn door het overmatig onderhouden van kettingen..... het is niet nodig, kettingen zijn tegenwoordig zeer onderhoudsarm.

Uit mijn geheugen herinner ik me dat ik mijn ketting voor het eerst heb afgesteld bij 10.000 km. Ik haal hoge kilometers uit mijn kettingen en ik laat ze een beetje los lopen in vergelijking met een beetje te strak.......👍

Ik heb geen problemen gehad met de afstelling, in feite is het verwijderen en opnieuw plaatsen van het achterwiel zo eenvoudig op deze motor - gemakkelijker dan alle 18 nieuwe motoren die ik de afgelopen 50 jaar motorrijden heb gehad.

Laat die motor met rust voordat je hem sloopt. Je hoeft er voorlopig niets aan te doen.

Rijd hem in, stel de vering af, raak eraan gewend en druk dan langzaam op de knoppen om de veringsvoorkeuren fijn af te stellen indien nodig, maar niet nu..... het is te strak en nieuw en zal over een paar 000 km zo anders zijn.

Als je ketting los zat bij 1600 km, dan moet je wel heel veel wheelies trekken 🤔

👍
Haha 😀 Ik denk dat je nu een beetje voorbarige conclusies trekt. Ik heb meer dan 30 jaar motorgereden en één motor met cardanaandrijving gehad. Ik weet wel wanneer ik mijn ketting moet afstellen.

Ze hebben geprobeerd hem af te stellen bij de servicebeurt. Maar de ketting maakte veel lawaai en de hele aandrijflijn oscilleerde. Het was onmogelijk om de cruise control te gebruiken. De QS was onmogelijk te gebruiken, tenzij bij hoge belasting. De spanning lag ver buiten de specificaties. Ik vermoed dat ze de spanning niet hebben gecontroleerd na het aandraaien van de moer.

Ik kan je alleen maar feliciteren met je succesvolle ervaringen met de V4S. De mijne is tot nu toe een echte citroen geweest, net als de omgang met Ducati-werkplaatsen. We zullen zien wat er in de loop van de tijd gebeurt. Met een beetje geluk heb je gelijk dat het in de loop van de tijd zal verbeteren, hoewel mijn ervaring met andere motoren het tegenovergestelde is. Maar het is mijn eerste Ducati dus...

#18 ·
Ik hoop dat het snel wordt opgelost, zodat je net zoveel plezier hebt als ik met de mijne 👍.

#19 ·
Proost John, ik bied nederig mijn excuses aan voor het klinken als een betweter enzovoort... Ik heb ervaringen gehad met een paar BMW-fanaten die waarschijnlijk mijn gedachten hebben voorgeprogrammeerd...

Ik denk dat de lokale servicemonteurs het eerste probleem zijn - ze zouden hun werk goed moeten doen en een motorfiets pas vrijgeven als het goed is gedaan!

Ik hoop dat je het snel geregeld krijgt, zodat je net zoveel plezier hebt als ik op de mijne 👍.
Geen aanstoot😂

Ducati is hier een heel klein merk. De werkplaatsen liggen ver uit elkaar en hun competentie kan soms in twijfel worden getrokken.

Ik geef het zeker een kans - gezien de prijs van de Rally kon ik niets anders betalen 😂

#20 ·
John, ik vraag me af of een klacht bij het hoofdkantoor van Ducati actie zou kunnen uitlokken bij de dealer als ze niet reageren op u als serviceklant. Ik denk dat ik een paar andere forumleden dit heb zien doen en actie heb zien ondernemen vanuit de buik van de draak.... Hopelijk neemt de dealer het feedback ter harte en corrigeert hij de slechte service-ervaring. Laat ons weten hoe het gaat, het is altijd de ergste nachtmerrie van een koper om in dit soort situaties terecht te komen 🤬.

• Like
Reactions: JohnH
#21 ·
John, ik vraag me af of een klacht bij het hoofdkantoor van Ducati enige actie zou kunnen uitlokken bij de dealer als ze niet reageren op u als serviceklant. Ik denk dat ik een paar andere forumleden dit heb zien doen en actie heb zien ondernemen vanuit de buik van de draak....

Hopelijk zal de dealerprincipe uw feedback ter harte nemen en de slechte service-ervaring corrigeren.

Laat ons weten hoe het gaat, het is altijd de ergste nachtmerrie van een koper om in dit soort situaties terecht te komen 🤬.
Bedankt, maar ik denk dat dat een doodlopende weg is. Het is erg moeilijk om te reageren op de bewering "Ducati's horen zo te zijn".
Er is een nieuwe, kleine Ducati-dealer dichter bij mij in de buurt dan de grote dealer waar ik de motor heb gekocht. Ik zal met hen praten en kijken of ze alerter zijn.

Maar bedankt voor de suggestie. Gewaardeerd.