Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

Hoe reinig je radiatorlamellen?

8.5K views 12 replies 9 participants last post by  rennsportmotorrad  
#1 ·
Mijn nieuw verworven 748s radiator ziet er een beetje ruw uit. Hij ziet er dof uit en heeft op sommige plaatsen een witte korst. Suggesties over hoe ik de radiator kan schoonmaken zonder de lamellen te beschadigen?

#3 ·
De witte korst waar u naar verwijst, is waarschijnlijk corrosie en kan wijzen op een lek. Ik heb perslucht gebruikt om de rotzooi eruit te blazen na het reinigen met barbecue-grillreiniger om schade aan de vinnen te voorkomen.

#7 ·
Ik dacht dat het was ontworpen om aangekoekte resten te verwijderen en ja, het werkte prima. De vinnen zijn delicaat en het is het beste om ze chemisch te reinigen, af te spoelen en de losse resten met lucht weg te blazen.

#8 ·
GEBRUIK GEEN SIMPLE GREEN OP RADIATOREN EN ANDERE ALUMINIUM ONDERDELEN.

De reinigingsvloeistof Simple Green mag niet worden gebruikt om aluminium apparatuur of onderdelen te reinigen, omdat deze zeer corrosief is. Het is tien keer alkalischer dan zuiveringszout.

Volgens een artikel van AVweb werd een aluminiumlegeringsmonster van 3,5 g ondergedompeld in een container met Simple Green. Na een week was het monster 295 milligram lichter. In het artikel staat verder dat de luchtmacht een verklaring heeft afgegeven om Simple Green niet te gebruiken op apparatuur van de luchtmacht die aluminium bevat.

MSgt. Larry Stulz, Wright-Patterson AFB, Ohio

Wij stellen uw informatie over Simple Green op prijs. Lt. David Mims, hoofd van de afdeling Arbeids- en Milieugezondheid hier op het Veiligheidscentrum, deed onderzoek naar de Simple Green-situatie. Hij ontdekte dat het Naval Air Warfare Center (NavAir) in 1993 het gebruik van Simple Green voor de marine-luchtvaart afkeurde. Ze hebben een gedocumenteerd incident van craquelé van een F-18-kap na ongeoorloofd gebruik van Simple Green. Volgens een functionaris van NavAir hebben ze het product sinds 1989 minstens drie keer getest. Simple Green slaagt niet voor sandwichcorrosie- en totale immersie-corrosietests voor aluminium. Die functionaris zei ook dat NavAir de commando's aanbeveelde om Simple Green uit hun ruimtes te verwijderen. Het is gewoon te gemakkelijk voor iemand die de opdracht krijgt om iets schoon te maken om een fles Simple Green van de plank te pakken en deze te gebruiken op een vliegtuig of apparatuur van aluminium.—Ed.

Deze hele aflevering veroorzaakte veel bezorgdheid. Zelfs de Simple Green-website biedt deze waarschuwing:

Simple Green-producten worden al meer dan 20 jaar met succes en veilig gebruikt op aluminium voor vliegtuigen, auto's, industrie en consumenten. Voorzichtigheid en gezond verstand zijn echter geboden: Aluminium is een zacht metaal dat gemakkelijk corrodeert bij onbeschermde blootstelling aan water. De waterbasis en alkaliteit van Simple Green of Crystal Simple Green kunnen het corrosieproces versnellen. Daarom moeten de contacttijden van All-Purpose Simple Green en Crystal Simple Green met onbeschermde of ongelakte aluminium oppervlakken zo kort mogelijk worden gehouden - nooit langer dan 10 minuten. Grote schoonmaakklussen moeten in kleinere delen worden uitgevoerd om een kortere contacttijd te bereiken. Spoelen na het schoonmaken moet altijd extreem grondig zijn - waarbij speciale aandacht moet worden besteed aan het uitspoelen van scheuren en spleten om alle Simple Green/Crystal Simple Green-resten te verwijderen. Onafgewerkt, ongecoat of ongelakt aluminium dat met Simple Green-producten is gereinigd, moet na het reinigen een soort bescherming krijgen om oxidatie te voorkomen.

Niet op mijn fiets, bedankt.

#9 ·
GEBRUIK GEEN SIMPLE GREEN OP RADIATOREN EN ANDERE ALUMINIUM ONDERDELEN.

De reinigingsvloeistof Simple Green mag niet worden gebruikt om aluminium apparatuur of onderdelen te reinigen, omdat deze zeer corrosief is. Het is tien keer alkalischer dan bakpoeder.

Volgens een artikel van AVweb werd een aluminiumlegeringsmonster van 3,5 gm ondergedompeld in een container met Simple Green. Na een week was het monster 295 milligram lichter. In het artikel staat verder dat de luchtmacht een verklaring heeft afgegeven om Simple Green niet te gebruiken op apparatuur van de luchtmacht die aluminium bevat.

MSgt. Larry Stulz, Wright-Patterson AFB, Ohio

We stellen uw informatie over Simple Green op prijs. Lt. David Mims, hoofd van de afdeling Occupational and Environmental Health hier bij het Safety Center, deed onderzoek naar de Simple Green-situatie. Hij ontdekte dat het Naval Air Warfare Center (NavAir) in 1993 het gebruik van Simple Green voor de marine-luchtvaart afkeurde. Ze hebben een gedocumenteerd incident van craquelé van een F-18-kap na ongeoorloofd gebruik van Simple Green. Volgens een functionaris van NavAir hebben ze het product sinds 1989 minstens drie keer getest. Simple Green slaagt niet voor sandwichcorrosie- en totale immersiecorrosietests voor aluminium. Die functionaris zei ook dat NavAir aanbeval dat commando's Simple Green uit hun ruimtes verwijderden. Het is gewoon te gemakkelijk voor iemand die de opdracht krijgt iets schoon te maken om een fles Simple Green van de plank te pakken en deze te gebruiken op een vliegtuig of apparatuur van aluminium.—Ed.

Deze hele aflevering veroorzaakte veel bezorgdheid. Zelfs de Simple Green-website biedt deze waarschuwing:

Simple Green-producten zijn al meer dan 20 jaar met succes en veilig gebruikt op aluminium artikelen voor vliegtuigen, auto's, industrie en consumenten. Voorzichtigheid en gezond verstand moeten echter worden gebruikt: Aluminium is een zacht metaal dat gemakkelijk corrodeert bij onbeschermde blootstelling aan water. De waterbasis en alkaliteit van Simple Green of Crystal Simple Green kunnen het corrosieproces versnellen. Daarom moeten de contacttijden van All-Purpose Simple Green en Crystal Simple Green met onbeschermde of ongelakte aluminium oppervlakken zo kort mogelijk worden gehouden - nooit langer dan 10 minuten. Grote schoonmaakklussen moeten in kleinere fasen worden uitgevoerd om een kortere contacttijd te bereiken. Spoelen na het schoonmaken moet altijd extreem grondig gebeuren - waarbij speciale aandacht moet worden besteed aan het uitspoelen van scheuren en spleten om alle Simple Green/Crystal Simple Green-resten te verwijderen. Onafgewerkt, ongecoat of ongelakt aluminium dat met Simple Green-producten is gereinigd, moet na het reinigen een soort bescherming krijgen om oxidatie te voorkomen.

Niet op mijn fiets, bedankt.
Wauw, geweldige info om te weten, bedankt! Het is nooit langer dan 10 minuten en het is altijd super verdund, dus ik maak me geen zorgen over eerdere spoelingen, maar dit weten is van onschatbare waarde.

Bedankt vriend, sorry aan de vragensteller voor het verstrekken van onjuiste info, blij dat het is opgemerkt voordat je het probeerde!

#11 ·
AC-condensatorreiniger gevolgd door wat Alumibrite gevolgd door een grondige spoeling.
Dit wilde ik voorstellen, AC Safe is een schuimende, emulgerende reiniger die veilig is voor kunststoffen en andere materialen. Het werkt goed tegen vuil en olie, hoewel, zoals anderen hebben gezegd, het probleem dieper kan liggen als je corrosie hebt opgebouwd. Witte azijn werkt goed om de corrosie te reinigen.

#12 ·
Ik heb zojuist de lamellen van een 916 radiator rechtgetrokken met houten tandenstokers. Het taps toelopende uiteinde is erg handig. Steek gewoon de punt tussen de gebogen lamellen en beweeg voorzichtig op en neer om een betere opening te krijgen. Als je naar de aangrenzende opening gaat en deze rechtmaakt, moet je misschien teruggaan. Het kost tijd, maar je kunt een behoorlijk resultaat krijgen. Proost
Ian

#13 ·
Houten tandenstokers is precies wat ik wilde voorstellen - werkt prima, ga gewoon langzaam, de corrosie kan ook komen doordat de fiets ooit binnen 100 mijl van de oceaan heeft gestaan, hier in Florida noemen we roest en corrosie --- Florida Loctite