Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

Eerste motor na 6 jaar. V2 of V4S?

5.3K views 10 replies 11 participants last post by  Chain  
#1 · (Edited)
Hallo allemaal,

Even wat achtergrond: ik heb al ruim 6 jaar niet meer gereden. Mijn vorige motor was een 09 CBR1000RR en daarvoor een 07 R6. Ik heb ongeveer 20.000 mijl gereden op de CBR met een paar circuitdagen, dus geen complete beginner, maar uiteraard ben ik voorzichtig om na zo'n lange tijd niet te rijden direct op een motor van 200+ pk te stappen. Beide motoren komen pas volgend jaar als ik nu bestel, dus ik zou in de tussentijd een goedkope motor kopen (hoogstwaarschijnlijk een ZX6R). Het geld is niet echt een probleem, het gaat er meer om welke ik het leukst zou vinden. Toen ik de CBR had, vond ik de R6 eigenlijk leuker om op de weg te rijden, maar dat komt misschien omdat de R6 een leukere motor was dan het verschil in vermogen.

Ik zal voornamelijk op de weg rijden, misschien een paar circuitdagen per jaar. Ik ben gevestigd in het VK, dus de wegen zijn niet bepaald glad.

Mijn gedachte was om de V2 te bestellen en dan, wanneer deze arriveert, een bestelling te plaatsen voor de V4S, die hoogstwaarschijnlijk ongeveer 10 maanden later zou arriveren. Dit zou me een mooie progressie door de vermogensklassen geven, met een ZX6R voor de rest van het jaar (ik rijd niet veel in de winter), een V2 voor een jaar en dan uiteindelijk op de V4S als ik meer vertrouwen heb in mijn capaciteiten om met het vermogen om te gaan. De andere optie is om gewoon de V4S te bestellen en de V2 over te slaan, en misschien de V4S in de natte modus te houden totdat ik eraan gewend ben, maar dit zou hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren, aangezien ik geen wilskracht heb.

#2 ·
Als je een beginner was, zou de V2 beter zijn, maar dat ben je niet. De vaardigheden die je had (hebt) komen terug bij de eerste rit. Koop de V4S en geniet ervan. Het grootste "probleem" dat je zult hebben, is het onthouden van alle verschillende opties die beschikbaar zijn in de rijmodi en het bepalen wat het beste voor jou is in jouw rijsituaties.

Let op, ik was 20 jaar niet meer aan het rijden en ben in 2011 weer begonnen met een 1198SP! Het komt wel goed.

#3 ·
Hallo allemaal,

Even wat achtergrond: ik heb al ruim 6 jaar niet meer gereden, mijn vorige motor was een 09 CBR1000RR en daarvoor een 07 R6. Ik heb ongeveer 20.000 mijl gereden op de CBR met een paar circuitdagen, dus geen complete beginner, maar het is duidelijk dat ik voorzichtig ben om direct op een motor van 200+ pk te stappen na zo'n lange tijd niet gereden te hebben. Beide motoren komen pas volgend jaar aan als ik nu bestel, dus ik zou in de tussentijd een goedkope motor kopen (hoogstwaarschijnlijk een ZX6R). Het geld is niet echt een probleem, het gaat er meer om welke ik het leukst zou vinden. Toen ik de CBR had, merkte ik dat ik de R6 eigenlijk prettiger vond om op de weg te rijden, maar dat komt misschien omdat de R6 een leukere motor was dan het vermogensverschil.

Ik zal voornamelijk op de weg rijden, misschien een paar circuitdagen per jaar. Ik ben gevestigd in het VK, dus de wegen zijn niet bepaald glad.

Mijn gedachten waren om de V2 te bestellen en dan, wanneer deze arriveert, een bestelling te plaatsen voor de V4S, die hoogstwaarschijnlijk ongeveer 10 maanden later zou arriveren. Dit zou me een mooie progressie door de vermogensklassen geven, met een ZX6R voor de rest van het jaar (ik rijd niet veel in de winter), een V2 voor een jaar en dan uiteindelijk op de V4S als ik meer vertrouwen heb in mijn capaciteiten om met het vermogen om te gaan. De andere optie is om gewoon de V4S te bestellen en de V2 over te slaan, en misschien de V4S in de natte modus te houden totdat ik eraan gewend ben, maar dit zou hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren omdat ik geen wilskracht heb.
+1 voor de V4S. Op basis van je rijgeschiedenis zit je ~ een uur in de milde modus. Daarna komt het wel goed

#4 ·
Eens met Unique en TopDuc. De 2022 Panigale V4S lijkt lovende kritieken te krijgen als een zeer goed gesorteerde Superbike. Noch de V2, noch de V4 zullen onder je vandaan schieten als je erop rijdt, als je een beetje gas geeft en een beetje gezond verstand gebruikt. Als je een "houd mijn bier en kijk naar deze shit"-rijder bent, zou ik voor de Grom kiezen.

Veel succes met je beslissing en het rijden. (y)

#6 ·
Deze thread is hetzelfde als elke thread over een motorfiets van het middengewicht versus een literfiets die ooit heeft plaatsgevonden. Alle fans van de grote motoren zullen tevoorschijn komen en je vertellen dat de kleine motoren waardeloos zijn, en dat je de ervaring hebt om op de grotere motor te rijden. Groter is altijd beter, meer vermogen, enz. enz.

maar is het dat?

Dan zullen er een paar jongens (zoals ik) zijn die op grote motoren en motoren van het middengewicht hebben gereden in verschillende seizoenen van mijn leven. Persoonlijk zou ik op beide rijden en je mening vormen als je erover in conflict bent. De V2 is een fantastische motor. Hij is zeer goed beoordeeld, het zou voor jou kunnen werken zoals je R6 deed. Hij heeft meer dan genoeg vermogen, heeft nog steeds dat Ducati twin-karakter, stuurt fantastisch en ziet er naar mijn mening beter uit. Ik heb nog niet op de Panigale V4 gereden, maar ik heb wel op V4's gereden. Als je echt van V4's houdt, dan is dat misschien een overweging.

Als je op jacht bent naar rondetijden, betwijfel ik ten zeerste of je snellere ronden kunt rijden op de V4. Het kost een professionele rijder veel ronden om de grote motoren sneller te laten zijn dan de motoren van het middengewicht. Je zult waarschijnlijk nooit sneller zijn op het circuit met de V4, tenzij het een heel groot circuit is met veel rechte stukken.

Als je van V4's houdt en gewoon een kick wilt krijgen van meer vermogen, en dat is jouw ding, neem dan de V4. Als je van vleugels houdt, neem dan de V4. Als je het al hebt gedaan en van twins houdt, neem dan de V2.

FWIW, ik had een paar jaar een 09 CBR1kRR die ik nieuw kocht. Dat was een mooie motor, en hij reed meer als een motor van het middengewicht dan welke andere grote motor ik ook heb gereden, maar ik vond hem nog steeds niet zo leuk als de 600RR die hij verving. Ik denk dat de V4 die CBR op een kitten zal laten lijken. Ik reed een keer op een BMW S1000RR op het circuit, dat ding was zo moeilijk te hanteren dat mijn rondetijden ongeveer 5 seconden langzamer waren en ik 10x zo hard werkte.

Het hangt er maar net vanaf wat je wilt. Ik denk dat het punt van mijn hele gezwets is dat als je op een superbike-forum komt en vraagt of je de grote motor moet nemen, 90% van de mensen zal zeggen dat je de grote motor moet nemen omdat je het "aan kunt". 50% van hen zal het mis hebben. Alleen jij kunt de vraag beantwoorden door volledig eerlijk te zijn tegen jezelf over wat je intenties zijn en waar je op de lange termijn gelukkiger van zult worden, gezien je eisen.

#8 ·
Deze thread is hetzelfde als elke thread over een motorfiets van het middenbereik versus een literfiets die ooit is geweest. Alle fans van de grote motoren zullen tevoorschijn komen en je vertellen dat de kleine motoren waardeloos zijn, en dat je de ervaring hebt om op de grotere motor te rijden. Groter is altijd beter, meer vermogen, enz. enz..

maar is het dat?

Dan zullen er een paar jongens (zoals ik) zijn die op grote motoren en motoren van het middenbereik hebben gereden in verschillende seizoenen van mijn leven. Persoonlijk zou ik ze allebei rijden en je mening vormen als je erover in conflict bent. De V2 is een fantastische motor. Hij is zeer goed beoordeeld, het kan net zo uitpakken als je R6. Hij heeft veel vermogen, heeft nog steeds dat Ducati twin-karakter, rijdt fantastisch en ziet er naar mijn mening beter uit. Ik heb nog niet op de Panigale V4 gereden, maar ik heb wel op V4's gereden. Als je echt van V4's houdt, dan is dat misschien een overweging.

Als je op jacht bent naar rondetijden, betwijfel ik ten zeerste of je snellere ronden kunt rijden op de V4. Het kost een professionele rijder veel ronden om de grote motoren sneller te laten zijn dan de middenklasse. Je zult waarschijnlijk nooit sneller zijn op het circuit met de V4, tenzij het een heel groot circuit is met veel rechte stukken.

Als je van V4's houdt en gewoon een kick wilt krijgen van meer vermogen, en dat is jouw ding, neem dan de V4. Als je van vleugels houdt, neem dan de V4. Als je het al hebt gedaan en van twins houdt, neem dan de V2.

FWIW, ik had een paar jaar een 09 CBR1kRR die ik nieuw kocht. Dat was een mooie motor en hij reed meer als een motor van het middenbereik dan welke andere grote motor ik ook heb gereden, maar ik vond hem nog steeds niet zo leuk als de 600RR die hij verving. Ik denk dat de V4 die CBR op een kitten zal laten lijken. Ik reed een keer met een BMW S1000RR op het circuit, dat ding was zo'n uitdaging dat mijn rondetijden ongeveer 5 seconden langzamer waren en ik 10x zo hard werkte.

Het hangt er gewoon vanaf wat je wilt. Ik denk dat het punt van mijn hele gezwets is dat als je op een superbike-forum komt en vraagt of je de grote motor moet nemen, 90% van de mensen zal zeggen dat je de grote motor moet nemen omdat je het "aan kunt". 50% van hen zal het mis hebben. Alleen jij kunt de vraag beantwoorden door volledig eerlijk te zijn tegen jezelf over wat je intenties zijn en waarvan je denkt dat je er op de lange termijn gelukkiger van zult worden, gezien je eisen.
Perfect. Ik herinner me een motortest waarbij een zeer goed gekwalificeerde tester sneller was op de V2 dan op de V4. Dit is geen hogere wiskunde: bulk pk's is gelijk aan het bestormen van bochten met snelheden waar we ons niet prettig bij voelen, is gelijk aan overmatig remmen, is gelijk aan grote handen bij (langzame) bochtenuitgang, herhaal, is gelijk aan in verlegenheid gebracht worden door een redelijke piloot op een 600.

We hebben ook de bekende video van een V4S die uitgebreid is afgetroefd door een "antieke" GSXR1000K5, wat waarschijnlijk meer zegt over de beschikbaarheid van prestaties versus het absolute potentieel.

Maar hoe zit het met rijden op de weg? Een V4 maakt piekkoppel plus 11k rpm... Ik weet het niet, dat lijkt gewoon geen real-world rpm voor de gemiddelde wegrijder.

Die 150 pk van een V2 lijkt een echte sweet spot, het lijkt jammer om meer uit te geven voor iets dat je echt niet kunt gebruiken.

#10 ·
Ik heb een CBR 600rr gehad die ik in 07 nieuw kreeg en het is moeilijk om iets te vinden dat ik beter vind op de Britse A- en B-wegen, heb in de loop der jaren andere motoren gehad maar de 600rr gehouden, heb een paar maanden geleden een Ducati v2 bayliss gekregen en ik vind hem leuk en dacht zoals jij, maar kwam tot de conclusie dat je meer kans hebt om de 157 pk daarvan te gebruiken dan de V4 op deze wegen en mezelf niet bang te maken elke keer als ik uitga.

Attachments

#11 ·
Na een grote twin en een V4 te hebben gehad, zijn het zeer verschillende motoren. De V4S is naar mijn mening een gemakkelijker, veelzijdiger en vriendelijker pakket dan een twin, het kost gewoon een stuk meer. Op het circuit zal elke goed bereden 600/V2 waarschijnlijk beter in cirkels gaan dan een gemiddelde V4, maar met hetzelfde niveau van rijder is die V4 weg. Deze discussies waarbij de prestaties van een motorfiets op het circuit het criterium zijn voor de vraag of hij goed of slecht is, zijn onzin als hij primair op de weg gebruikt moet worden.

Andere overwegingen zijn dat een goed afgestelde V2 wendbaarder is in de handen van een goede rijder, er zijn veel onderdelen en aftermarket goodies en het is een twin met alles wat dat omvat in zijn Ducati-erfgoed. Iedereen die een 4 in welke configuratie dan ook heeft gehad, weet hoe soepel ze rijden en de V4 is geen uitzondering, de verschillen komen in het spel als hij in het hogere toerentalbereik komt, de V2 is piekachtig maar de V4 is bijna als een elektromotor en op de weg hoef je niet tot het einde te komen om van de ervaring te genieten. Naar de winkel of woon-werkverkeer? niet dat je je superbike mee de stad in wilt nemen, maar V4 de hele dag, hetzelfde voor 2 personen, hetzelfde voor toeren met hoge snelheid. Het is gewoon een betere motor op een bepaald niveau, het nadeel en waar een V2 superieur is, is dat de 4 overdreven complex, duur, zwaarder en onpraktisch krachtig is voor de meeste mensen en nogmaals, dit is mijn mening in relatie tot mijn geliefde 1299, de 4 is niet zo lonend of intiem, niet zo leuk, noch biedt hij dezelfde viscerale ervaring van de twin die het karakter heeft van een grote snuivende zwarte hengst in die als je hem niet respecteert, hij je dan afwerpt en je trapt terwijl je op het grind ligt. Maar op de juiste manier bereden en met respect, verandert de relatie tussen rijder en motor de grote twin in de meest lonende motorervaring die ik ooit heb gehad.

Dus wat ik over deze beslissing zeg, is dat je hem niet moet nemen op basis van cijfers of tijdschriftrecensies, stap op de motoren en ga zo lang testen als je kunt, slaap erover als je het niet duidelijk hebt, maar het zijn zeer verschillende motoren en moeten bijna worden benaderd alsof ze van verschillende fabrikanten komen. Als ik weer de keuze had tussen een nieuwe 1299 en een nieuwe V4, zou ik voor de twin gaan, maar dat is niet dit gesprek. Het is niet dat ik niet van de 4 houd, ik noem het mijn vliegende tapijt, het is zo soepel en gemakkelijk te rijden, maar het zal tijd kosten om het beter te leren kennen en misschien verandert mijn mening over een jaar of twee.