Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

Kleur van de koppelingsvloeistof

7.8K views 17 replies 8 participants last post by  chris16/2  
#1 ·
Oké mensen, ik denk dat ik het antwoord op deze vragen weet, maar ik wil graag mijn gedachten over wat er aan de hand is laten verifiëren en ook advies vragen over wat ik moet doen om te voorkomen dat het zich herhaalt.

De situatie is dus vrij eenvoudig. Ik heb een 17 maanden oude 2012 EVO SP met 8000 mijl op de teller. Ik heb hem in november gebruikt gekocht en in de winter in een klimaatgecontroleerde garage gehouden.
Dit jaar heb ik er ongeveer 600 mijl mee gereden en de koppelingsvloeistof, die zo helder was als de remvloeistof, wordt donkerder. Het heeft bijna dezelfde kleur als thee, terwijl de remvloeistof, voor en achter, dezelfde frisse kleur heeft als toen hij nieuw was.
Ik neem aan dat:
(1.) de kleinere hoeveelheid vloeistof betekent dat hij evenredig harder werkt en meer opwarmt, waardoor hij donkerder wordt, of (2) ik ergens een lek heb waardoor er lucht/water/vuil binnenkomt en hij daardoor donkerder wordt, of (3.) een combinatie van het bovenstaande.

De vraag is dus: moet ik het kleinere koppelingsreservoir vervangen door een grotere aftermarket-versie om het vloeistofvolume te vergroten, of het dezelfde kleine maat laten en alleen de vloeistof vervangen, of het gewoon met rust laten?
Zou ik een prestatieverbetering krijgen als ik DOT 5 of DOT 6 gebruik?

#2 ·
Laat het gewoon. De vloeistof heeft de neiging om op te warmen en het zwarte spul zijn slechts kleine delen van het rubber die in de vloeistof komen. Het is normaal bij deze koppelingen. De mijne werd pikzwart na een kleine rit toen ik de vloeistof had vervangen.

Zolang je niets vreemds aan de koppeling opmerkt, laat het dan gewoon zo :)

#3 ·
De koppelingsvloeistof wordt snel donker door de hitte van de motor. De koppelingscilinder en de koppelingsstoterstang werken als een warmteafvoer die warmte van de motor opvangt en de vloeistof verwarmt. Een iets groter reservoir zal waarschijnlijk niet helpen. De vloeistof in de remvloeistofreservoirs zal niet zo snel donker worden, omdat je met een typische rijder de remmen niet genoeg gebruikt om de vloeistof te verwarmen. Als je een agressieve circuitrijder bent, kan de uitkomst iets anders zijn met de remvloeistofreservoirs. Zorg er gewoon voor dat de koppelingsvloeistof wordt vervangen door regelmatig de koppeling te ontluchten.

#5 ·
De koppelingsvloeistof wordt snel donker door de hitte van de motor. De koppelingscilinder en de koppelingsstoterstang werken als een heatsink die warmte van de motor opvangt en de vloeistof verwarmt. Een iets groter reservoir zal waarschijnlijk niet helpen. De vloeistof in de remvloeistofreservoirs zal niet zo snel donker worden, omdat je met een typische rijder de remmen niet genoeg gebruikt om de vloeistof te verwarmen. Als je een agressieve circuitrijder bent, kan de uitkomst iets anders zijn met de remvloeistofreservoirs. Vervang gewoon de koppelingsvloeistof en ontlucht de koppeling regelmatig.
sinds ik een quad-ring in de (originele) koppelingscilinder van de Monster heb geïnstalleerd, is de vloeistof qua kleur of opaciteit geen beetje veranderd. Duizenden kilometers erop nu. Met de originele afdichting zou het binnen een paar honderd mijl veranderen. Het is niet de hitte.

#7 ·
De oude slavenaafdichting lekte net genoeg om me te irriteren en regelmatig te moeten ontluchten. Eindelijk had ik er genoeg van, haalde hem uit elkaar, mat de zuigerveergroef en de cilinder-ID. Toen zocht ik naar de juiste/dichtstbijzijnde quad ('X') ring en probeerde het. Ik heb sindsdien (een paar duizend mijl en bijna een jaar) niet meer hoeven bijvullen of ontluchten en geen verandering in kleur of opaciteit.

#9 ·
Ik herinnerde me dat ik de originele zegel moest bewaren en het meet:

ID = 19,5 mm werkelijk
doorsnede = 3,7 mm werkelijk

-211 quad ring:

ID = 20,2 mm werkelijk (13/16" nominaal)
doorsnede = 3,53 mm werkelijk

materiaal hopelijk morgen

#12 ·
Dat is het. Het zal interessant zijn om te zien hoe lang het duurt, aangezien het geen goede keuze is voor remvloeistof. Toch was ik blij om het te proberen voor 15 cent (in deze toepassing). Tot nu toe gaat het goed.

#13 ·
Ik haal deze thread weer naar boven omdat ik vandaag de hulpcilinder van een vriend aan het reviseren was en me herinnerde dat ik iets over de quad-ringen had gepost. We zijn nu 2,5 jaar dichter bij ons einde en ik heb de koppeling (hydrauliek) nog steeds niet aangeraakt en de vloeistof heeft nog steeds dezelfde kleur/helderheid. Dacht gewoon dat ik een update zou geven.

#14 ·
FWIW. De kleur komt van aluminiummoleculen die van de cilinders worden gehaald. Aluminium is een smerig materiaal, zoals iedereen die het last kan bevestigen. De reden waarom de koppeling donker is en niet de rem, is dat de remklauwzuiger contact maakt over een korte afstand en voorkomt dat de hoofdzakzuiger veel beweegt, terwijl de koppeling vrijwel de hele boring aan beide uiteinden bekrachtigt bij elk gebruik. De reden dat de nitril niet vuil wordt, is omdat het niet zo goed afdicht en er veel minder wrijving is. Het lekt altijd een beetje, hoewel je het bij de meeste hoofdremcilinders niet zult merken vanwege de secundaire afdichting en/of de stofkap.

De juiste afdichting om naar te zoeken trouwens, die veel voorkomt, is gemaakt van butyl. Helaas, zonder veel te begrijpen van afdichtingsontwerp en spelingen, moet je niet proberen en fouten maken aan de remkant, maar de koppeling... eh. Ik heb het aan het werk gekregen, maar het kostte wat bewerking. Complete butyl O-ring sets zijn goedkoop. Proberen een kit van Brembo te vinden zou de eerste stap zijn. Er is 50;50 kans dat een kit die zegt dat hij geschikt is voor je motorfiets, past, in mijn ervaring.

#15 ·
FWIW. De kleur komt van aluminiummoleculen die van de cilinders worden gehaald. Aluminium is een vies materiaal, zoals iedereen die het last kan bevestigen. De reden waarom de koppeling donker is en de rem niet, is dat de remklauwzuiger contact maakt over een korte afstand en voorkomt dat de hoofdzakzuiger veel beweegt, terwijl de koppeling vrijwel de hele boring aan beide uiteinden bedient bij elk gebruik. De reden dat de nitril niet vuil wordt, is omdat het niet zo goed afdicht en er veel minder wrijving is. Het lekt altijd een beetje, hoewel je het bij de meeste hoofdremcilinders niet merkt vanwege de secundaire afdichting en/of de stofkap.

De juiste afdichting om naar te zoeken trouwens, die gebruikelijk is, is gemaakt van butyl. Helaas, zonder veel te begrijpen van het ontwerp en de spelingen van de afdichting, moet je niet proberen en fouten maken aan de remkant, maar de koppeling... eh. Ik heb het aan de praat gekregen, maar het vergde wat bewerking. Complete butyl O-ring sets zijn goedkoop. Proberen een kit van Brembo te vinden zou de eerste stap zijn. Er is 50;50 kans dat degene die zegt dat hij geschikt is voor je motorfiets, in mijn ervaring past.
het originele afdichtingsontwerp doet niet goed om vuil (kettingvet, wegvuil/vuil) buiten te houden. Dat versnelt op zijn beurt de slijtage van de kale (niet-geanodiseerde) boring. Die moleculen oxideren dan en verkleuren, samen met het genoemde 'vuil', de vloeistof. Er kan ook wat afdichtingsmateriaal afgesleten zijn van het vuil dat aan de kleur bijdraagt.

de quad ('X') ring lijkt het vuil buiten te houden, de boring blijft onaangetast en de vloeistof is onveranderd.

Zoals ik al zei, 2 en een half jaar zonder vloeistofniveauverandering of kleurverandering. In die tijd zou ik een paar liter vloeistof hebben verbruikt met het originele afdichtingsontwerp.

Voor de koppelingscilinder ga ik niet meer terug naar de OE-bekerafdichting. De quad-ring heeft het al langer uitgehouden dan het origineel.

• Like
Reactions: Aguiar
#16 ·
Ik zocht naar een EPDM Quad ring, voordat ik dit draadje vond. Wat een tijdverspilling... Dus, als NBR zo lang meegaat, heeft het een oplossing nodig voor de cilinder. Ik denk erover om de zuiger in te korten, een POM-inzetstuk erin te persen, in plaats van de stangafdichting. Dat zou ruimte geven voor een 2 mm O-ring om roest buiten te houden en siliconenvet binnen.

#17 ·
Dezelfde afdichting, dezelfde cilinder zit er nog in. Ik heb hem in al die jaren misschien één keer gespoeld/ontlucht, en dat alleen 'zomaar'. NBR quad ring in een hulpcilinder in goede staat en meer is niet nodig.

• Like
Reactions: ducvet and wadester