Oké mensen, ik denk dat ik het antwoord op deze vragen weet, maar ik wil graag mijn gedachten over wat er aan de hand is laten verifiëren en ook advies vragen over wat ik moet doen om te voorkomen dat het zich herhaalt.
De situatie is dus vrij eenvoudig. Ik heb een 17 maanden oude 2012 EVO SP met 8000 mijl op de teller. Ik heb hem in november gebruikt gekocht en in de winter in een klimaatgecontroleerde garage gehouden.
Dit jaar heb ik er ongeveer 600 mijl mee gereden en de koppelingsvloeistof, die zo helder was als de remvloeistof, wordt donkerder. Het heeft bijna dezelfde kleur als thee, terwijl de remvloeistof, voor en achter, dezelfde frisse kleur heeft als toen hij nieuw was.
Ik neem aan dat:
(1.) de kleinere hoeveelheid vloeistof betekent dat hij evenredig harder werkt en meer opwarmt, waardoor hij donkerder wordt, of (2) ik ergens een lek heb waardoor er lucht/water/vuil binnenkomt en hij daardoor donkerder wordt, of (3.) een combinatie van het bovenstaande.
De vraag is dus: moet ik het kleinere koppelingsreservoir vervangen door een grotere aftermarket-versie om het vloeistofvolume te vergroten, of het dezelfde kleine maat laten en alleen de vloeistof vervangen, of het gewoon met rust laten?
Zou ik een prestatieverbetering krijgen als ik DOT 5 of DOT 6 gebruik?
De situatie is dus vrij eenvoudig. Ik heb een 17 maanden oude 2012 EVO SP met 8000 mijl op de teller. Ik heb hem in november gebruikt gekocht en in de winter in een klimaatgecontroleerde garage gehouden.
Dit jaar heb ik er ongeveer 600 mijl mee gereden en de koppelingsvloeistof, die zo helder was als de remvloeistof, wordt donkerder. Het heeft bijna dezelfde kleur als thee, terwijl de remvloeistof, voor en achter, dezelfde frisse kleur heeft als toen hij nieuw was.
Ik neem aan dat:
(1.) de kleinere hoeveelheid vloeistof betekent dat hij evenredig harder werkt en meer opwarmt, waardoor hij donkerder wordt, of (2) ik ergens een lek heb waardoor er lucht/water/vuil binnenkomt en hij daardoor donkerder wordt, of (3.) een combinatie van het bovenstaande.
De vraag is dus: moet ik het kleinere koppelingsreservoir vervangen door een grotere aftermarket-versie om het vloeistofvolume te vergroten, of het dezelfde kleine maat laten en alleen de vloeistof vervangen, of het gewoon met rust laten?
Zou ik een prestatieverbetering krijgen als ik DOT 5 of DOT 6 gebruik?