Gereedschap: Hangt af van wat je al hebt en kunt maken.
Mogelijkheid: Met de wil is alles mogelijk. Verwacht compromissen te sluiten als je fouten maakt. De professionele monteur is.
Proces: 1) Meten met een voelermaat en het gebruik van meetgereedschap kan het beste de eerste keer worden gedaan met iemand uit de expertcategorie, zelfs als je ze moet betalen om het je te laten zien. Naar mijn mening zullen dingen niet correct worden gemeten als je het aan een beginner overlaat. Het is waarschijnlijk een van de meer uitdagende klepafstelprocedures op elk voertuig. 2) Zodra je ze hebt afgesteld en alle onderling verbonden aspecten van de afstelling begrijpt, draai je de motor een paar keer en meet je ze opnieuw. Alleen dan kun je weten of je ze correct hebt afgesteld. Als je een fout ontdekt, moet je beslissen of je meting werkt of dat je afstelling onjuist was. 3) Geef het mechanisme voldoende overweging om te weten aan welk uiteinde van het toelaatbare bereik je wilt zitten. Als je tevreden bent aan het verkeerde uiteinde, zul je, zodra de klep in de kop zakt, onmiddellijk buiten het bereik vallen.
Oké, ik zal dit een keer beantwoorden. Waarom een paar keer draaien? Wanneer je de nokkenassen en de nokkenasplaten terugplaatst, zal er enige tolerantie zijn. Wanneer je de motor draait, zullen ze zich eerder vastzetten op de plek waar ze draaien vanwege de riemspanning en kleine hulpveren. Als je een enorme fout ontdekt, heb je waarschijnlijk de shim of de houder niet correct geplaatst. Ik betwijfel of iemand naar me zal luisteren, maar toen ik in het begin problemen had om dezelfde resultaten te krijgen toen ik mijn werk controleerde, stelde ik vast dat de nokkenaskappen niet erg nauwkeurig worden geplaatst door een normaal montageproces. Als zodanig kun je een perfecte meting uitvoeren en de juiste shims installeren en met een ander getal komen dan je zou moeten hebben. (Een andere sleutel is dat de meting op de shim hoogstwaarschijnlijk niet nauwkeurig is. Gebruik je micrometer.) Ik stelde vast dat ik de deksels op een bepaalde manier kon plaatsen en elke keer consistente resultaten kreeg.