Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

Riemenwissel en klepafstelling

13K views 33 replies 15 participants last post by  ducvet  
#1 ·
Ik heb nog nooit mijn riemen gedaan, noch heb ik de klepspeling van mijn SP uit 1994 afgesteld/gecontroleerd.

Zal ik speciaal gereedschap nodig hebben? Is dit iets dat door de eigenaar gedaan kan worden?

Ik heb de motor drie jaar geleden vervangen, dus het lijkt erop dat het tijd is voor wat onderhoud.

Sorry als dit al eerder is gevraagd, maar ik ben net weer terug op deze site.

Bedankt voor het lezen.

#2 ·
Als je de motor zelf hebt geĂŻnstalleerd, heb je waarschijnlijk genoeg vaardigheid om de riem te vervangen en de kleppen te controleren. Ik zou beginnen met het Haynes-handboek of het Lt. Snyder-handboek (hij is nu echter luitenant-kolonel!). Op de SS is het vrij eenvoudig en wordt het door veel budgetbewuste eigenaren gedaan.

Er zijn een paar speciale tools die je nodig zou kunnen hebben, afhankelijk van het onderhoudsniveau. Mijn lokale Ducati-dealer raadde (stiekem) aan om de HDESA-tools op Ebay te kopen in plaats van de Ducati-tools te kopen. EMS Ducati verkoopt een handige meetmal voor shimdiktes als je graag speciale tools koopt.

#3 ·
Ik had nog nooit in mijn leven aan een Ducati gewerkt en heb zelf mijn riemen vervangen en kleppen afgesteld. Je kunt dit ZEKER zelf doen! Neem de tijd en doe de wiskunde TWEE KEER bij het afstellen van de kleppen! Ik kan eerlijk gezegd geen Ducati-speciale gereedschappen bedenken - OK, je hebt een stuk cilinderbuis nodig om de sluitingsshims te meten, maar dat is het dan - maar je hebt een micrometer en een schuifmaat nodig voor de klepafstelling.

Ik zeg, ga ervoor!

#4 ·
Ik heb de mijne onlangs gedaan. Ik kocht de shim meettool op AMAZON voor 12 euro, het is van onschatbare waarde!

Je hebt ook een fatsoenlijke micrometer nodig, beter zicht dan ik en tijd om je werk te controleren.

Riemen zijn een fluitje van een cent, gewoon alle punten uitlijnen en gaan.

Het enige deel dat een PITA is, is het omhoog houden van de klep terwijl je de sluitschijf verwijdert/terugplaatst. Ik gebruikte een kleine magneet op wat ducttape om de klep omhoog te houden en te voorkomen dat deze in de cilinder valt (zie foto). Houd de zuiger op TDC zodat hij niet verdwijnt als hij valt.

Het is allemaal makkelijker dan het klinkt of wanneer je de handleiding leest. Het is arbeidsintensief maar volledig te doen.

Chris Kelly's video's zijn ook een paar keer de moeite waard om te bekijken.

Chris

Attachments

#6 ·
Gereedschap: Hangt af van wat je al hebt en kunt maken.
Mogelijkheid: Met de wil is alles mogelijk. Verwacht compromissen te sluiten als je fouten maakt. De professionele monteur is.

Proces: 1) Meten met een voelermaat en het gebruik van meetgereedschap kan het beste de eerste keer worden gedaan met iemand uit de expertcategorie, zelfs als je ze moet betalen om het je te laten zien. Naar mijn mening zullen dingen niet correct worden gemeten als je het aan een beginner overlaat. Het is waarschijnlijk een van de meer uitdagende klepafstelprocedures op elk voertuig. 2) Zodra je ze hebt afgesteld en alle onderling verbonden aspecten van de afstelling begrijpt, draai je de motor een paar keer en meet je ze opnieuw. Alleen dan kun je weten of je ze correct hebt afgesteld. Als je een fout ontdekt, moet je beslissen of je meting werkt of dat je afstelling onjuist was. 3) Geef het mechanisme voldoende overweging om te weten aan welk uiteinde van het toelaatbare bereik je wilt zitten. Als je tevreden bent aan het verkeerde uiteinde, zul je, zodra de klep in de kop zakt, onmiddellijk buiten het bereik vallen.

Oké, ik zal dit een keer beantwoorden. Waarom een paar keer draaien? Wanneer je de nokkenassen en de nokkenasplaten terugplaatst, zal er enige tolerantie zijn. Wanneer je de motor draait, zullen ze zich eerder vastzetten op de plek waar ze draaien vanwege de riemspanning en kleine hulpveren. Als je een enorme fout ontdekt, heb je waarschijnlijk de shim of de houder niet correct geplaatst. Ik betwijfel of iemand naar me zal luisteren, maar toen ik in het begin problemen had om dezelfde resultaten te krijgen toen ik mijn werk controleerde, stelde ik vast dat de nokkenaskappen niet erg nauwkeurig worden geplaatst door een normaal montageproces. Als zodanig kun je een perfecte meting uitvoeren en de juiste shims installeren en met een ander getal komen dan je zou moeten hebben. (Een andere sleutel is dat de meting op de shim hoogstwaarschijnlijk niet nauwkeurig is. Gebruik je micrometer.) Ik stelde vast dat ik de deksels op een bepaalde manier kon plaatsen en elke keer consistente resultaten kreeg.

#7 ·
Ik heb volgende maand een klant die naar de winkel komt voor zijn eerste afstelling. We zullen de afstelling samen doen en hij zal leren of het iets is dat hij de volgende keer zal doen. Met 2-kleps motoren is het vrij eenvoudig als je het eenmaal hebt gedaan, er zijn maar heel weinig gereedschappen nodig en als je handig bent en wat geduld hebt, komt het goed. Er is misschien geen betere motor om op te leren dan een 2-kleps Ducati.

#8 · (Edited)
Je hoeft de motor alleen maar te draaien als je de nokkenriemen nog hebt zitten, en je zou de nokkenriemen alleen nog hebben zitten bij het afstellen van de speling als je absoluut gek bent.

Verwijder de riemen aan het begin, draai de nokkenassen met de hand.

Het is eigenlijk niet zo moeilijk, conceptueel is het voor veel mensen meer een probleem omdat het desmo is en anders en ingewikkeld en je er bang voor moet zijn bla bla bla. Hangt ervan af hoe je over dingen denkt. Zoals Eric zegt, als je het eenmaal gedaan hebt, is het heel gemakkelijk. Ik ben erin geslaagd het te leren, dus zo moeilijk kan het niet zijn.

Het hebben van een hoop vervangende shims bij de hand is het onderdeel dat het gemakkelijk of moeilijk maakt imo. Als je moet stoppen om shims te bestellen, vertraagt het de klus echt, en wat je krijgt is vaak niet wat je dacht nodig te hebben.

Kijkend naar wat chris900ssie schreef - gebruik de zuiger om de klep omhoog te houden. Simpel.

#9 ·
Bedankt jongens! Ik ga het proberen. Ik heb de video bekeken op advies van Chris en voel me er nu veel beter bij. Ik denk dat ik het moet blijven bestuderen om het concept in mijn hoofd te prenten. Ik heb gisteren mijn nieuwe riemen en een paar andere onderdelen bij Ferracci besteld. Nu bestel ik misschien ook wel wat shims. Ik denk dat als ik de afstelling op mijn oude 911 kon doen, de Duc niet zo slecht zou moeten zijn.

#10 ·
Bedankt jongens! Ik ga het proberen. Ik heb de video bekeken op advies van Chris en voel me er nu veel beter bij. Ik denk dat ik het moet blijven bestuderen om het concept in mijn hoofd te prenten. Ik heb gisteren mijn nieuwe riemen en een paar andere onderdelen bij Ferracci besteld. Nu bestel ik misschien ook wel wat shims. Ik denk dat als ik de afstelling op mijn oude 911 kon doen, de Duc niet al te slecht zou moeten zijn.
EMS doet een shimkit en de meeste andere onderdelen die nodig zijn om de klus te klaren. Misschien wilt u ook overwegen om de klepveren te vervangen door MBP-veren, waardoor de onderhoudsintervallen van de kleppen worden verlengd. Gebruik veel papieren handdoeken/doeken om alle gaten in de motor af te dichten. Er zijn veel kleine onderdelen die kunnen vallen waar je ze niet wilt hebben...

• Like
Reactions: PhilBoncer
#11 ·
Ik heb net mijn administratie gecontroleerd en me gerealiseerd dat ik nog een paar mijlen te gaan heb voordat mijn volgende klepafstelling/controle aan de beurt is.

Dus ik zal alleen de riemen vervangen.

Heb ik speciaal gereedschap nodig voor het vervangen van een riem? In de ene video draaien ze de motor rond nadat ze de eerste riem hebben vervangen.

Sorry voor alle vragen.

#16 ·
Ik sprak met een vriend die veel meer technisch onderlegd is over deze modellen dan ik. Hij zei dat ik me dit jaar geen zorgen hoefde te maken over de klepafstelling, dus ik heb alleen de riemen vervangen. Viel mee. De ene nokkenas probeerde een klep te openen of te sluiten, dus ik moest hem met een punttang in positie houden. Ik plaatste de punten in de gaten aan de zijkant van het nokkenastandwiel en het werkte prima.

Het enige vreemde dat me opviel, is hoeveel van het afstelbereik wordt gebruikt, zelfs met de nieuwe riemen. En toen ik foto's in het Haynes-handboek controleerde, zag het er hetzelfde uit.

Ik ben er zeker van dat ik jullie volgende winter zal irriteren als het tijd is om de kleppen daadwerkelijk af te stellen.

Heel erg bedankt voor alle geweldige info!!

#17 ·
Ik ben het ermee eens, het is een beetje vreemd dat het grootste deel van de riemverstellingsgleuf al is opgebruikt, zelfs met nieuwe riemen. Ik dacht dat ik iets verkeerd had gemonteerd. Ik heb nog nooit de hele beschikbare gleuf gebruikt voordat ik de riemen verwisselde.

#18 ·
Ik haal even een oud draadje op om te zien of het gebruikelijk is dat de verticale cilinderriemspanner de volledige afstelling gebruikt met nieuwe originele Ducati-riemen. De mijne wel. Ik heb de riemen dit weekend weer gecontroleerd en moest een beetje uit de verstelsleuf halen om de juiste spanning te krijgen. Een paar van de vorige posters suggereerden dat dit kan gebeuren - heeft iemand anders dit meegemaakt? :unsure:

#20 ·
Hhmm, vreemd. Ik vraag me af of de loop- en/of afstelrollen de verkeerde maat hebben en te klein zijn? Moet wel een reden voor zijn. Misschien wat foto's maken en plaatsen om te zien of iemand iets kan ontdekken.

#21 ·
Oké dan, wat heb ik verkeerd gedaan? Ik ben hier vandaag doorheen gegaan en heb de riemen, de looprollen, de spanrollen en al het andere dat ik kon zien gecontroleerd. Ziet er allemaal goed uit voor mij, maar toch staan beide spanners helemaal tot hun maximale beweging om de vereiste 5 mm inbussleutelafstand op de looprol te krijgen - de riemen zitten niet te strak - ik kan er niet gemakkelijk een 6 mm inbussleutel langs krijgen.

Riemen zijn originele Ducati-riemen die waarschijnlijk 3 jaar oud zijn en helemaal geen draaiuren hebben gehad - misschien maximaal 10 uur. Ze hebben 70 tanden en zijn beide even lang. Looprollen zijn zoals gekocht op de motor - vermoedelijk origineel. Spanrollen zijn vervangen, maar zijn 6201 lagers met een buitendiameter van 32 mm - lijken correct te zijn.

#24 ·
E-mail me je adres en ik stuur je een set exactfit-riemen om te zien of het een probleem met de riemlengte is. Gewoon nieuwsgierig. Brad op bikeboy dot org
Bedankt Brad, dat is een mooi aanbod - ik bestel een set bij je via de evilbay-plaats.

Gebruik je te veel kracht om de riem af te buigen en de 6 mm inbussleutel te plaatsen?

Een van de problemen met het meten van riemen op deze manier is dat je resultaten kunnen variëren als de kracht die de riem afbuigt of de kracht die de voeler verschuift te groot is. Ik zou bijvoorbeeld waarschijnlijk een koevoet kunnen gebruiken en een 10 mm erin kunnen krijgen, maar dat is niet correct. Vroeger bij de dealer gebruikten we deze methode, maar elke riemcontrole werd door een tweede monteur gecontroleerd, ongeacht wie ze uitvoerde. Ik heb die optie niet meer (ik werk alleen), maar ik mis de tweede set ogen echt, want soms forceer je gewoon dingen, te veel koffie?

Ik zou die binnenste riemafdekking ook uit voorzorg vervangen, want als het kapotte onderdeel loskomt van de pakkingkit, komt het waarschijnlijk in de riemen en dat zou slecht zijn.
Ik ben er vrij zeker van dat de riemen niet te strak zitten ducvet. Omdat de afsteller uit de afstelweg is, zou ik er waarschijnlijk een beetje meer op zetten. De horizontale cilinder is erg vergelijkbaar, maar heeft wel wat extra speling. Ik zou een van die mooie riemspannings-apps op de telefoon kunnen proberen en kijken hoe dat als controle werkt.

Ja, de vervanging van de riemafdekking staat op de lijst met dingen die gedaan moeten worden - hij fladderde in de wind toen ik de motor een paar jaar geleden kocht. Hij is nu helemaal gelijmd en afgedicht met siliconen, dus veilig, maar moet wel vervangen worden.

#25 ·
Ik heb normaal gesproken geen OEM-riemen gezien die zo ver afwijken, dus ja, er is iets aan de hand, ik weet niet zeker of de verkeerde (verkeerd gemarkeerde) riem dit zou doen. Brads exactfit zou het verhaal moeten vertellen en als uw riemen 3 jaar oud zijn, zou ik ze toch vervangen als het de mijne waren, dus geen echte schade. Is er een kans dat de vorige riemen ook zo los zaten? Bij gebruikte Ducati's moet je oppassen voor louche monteurs die mogelijk een cilinder of kop inkorten om wat meer vermogen te krijgen, dat heb ik misschien zelf wel eens gedaan op bepaalde motoren.

Is de cilinder en/of kop origineel?
Brads riemen zouden het verhaal moeten vertellen, als ze even los zitten, is er iets niet in orde of is er iets gewijzigd om niet in orde te zijn.
Goed om te controleren met de telefoon-app om te zien of het in de buurt komt.

#26 ·
Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat de riemen 70 tanden moesten hebben - ik heb dat gecontroleerd en ze lijken beide dat aantal te hebben. De tandsteek van de riem lijkt correct te zijn, dus in theorie zouden ze goed moeten zijn, maar ik zal ze vergelijken met de Exactfit.

Ik heb er nooit over nagedacht dat de cilinders van de koppen afgeschuurd zouden kunnen zijn, maar ik denk dat dat zou kunnen, maar ik heb dit nooit gedaan. Ik heb de motorfiets een aantal jaren geleden gekocht om te restomodden. Er is een 944-kit in geplaatst met JE-zuigers. De koppen zijn gecontroleerd en opnieuw bekleed door een gerenommeerde man in Nieuw-Zeeland. Helaas heb ik nooit de totale afmetingen of de originele riemen die eraf kwamen gecontroleerd.

Bij de montage herinner ik me dat de riemspanners bijna aan het einde van de slag zaten, maar ik dacht dat dit normaal was. Het duurde een paar jaar om de motorfiets af te maken en aan de praat te krijgen. Nu loopt hij redelijk goed en ik begin te knutselen met de FCR's en dingen te controleren - inclusief de riemen. Dat is toen ik het onderzoek begon en dit onderwerp vond.

Ik kan niet wachten om te zien hoe de nieuwe riemen zich verhouden.

Bedankt voor je hulp en advies.

#31 ·
Stuur ze terug als je wilt.
Alles goed, bedankt Brad - de anderen werden toch al oud en waren aan vervanging toe.
Heb je een voetpakking geĂŻnstalleerd?

Ik zie er geen op de foto's, maar misschien vind je er wel een.
Wow ducvet, dat test het geheugen - waarschijnlijk zo'n 5 jaar geleden. Ik ben er vrij zeker van dat er een is, omdat ik me iets herinner over de o-ring daar en ook de squish op beide cilinders controleerde.