Ducati.ms - The Ultimate Ducati Forum banner

94 600ss carburateur advies nodig aub

6.2K views 16 replies 8 participants last post by  Michel17  
#1 ·
Ik heb een 1994 Ducati 600ss Supersport die 20 jaar lang onbereden en onbemind heeft gestaan voordat ik hem kocht.

Ik heb veel van de motorfiets gerestaureerd, waaronder het kopen van een schone vervangende carburateur van eBay, het vervangen van bougies, luchtfilter, olie & filter, brandstofpomp & filter en distributieriemen door nieuwe, en de motorfiets startte en liep OK, maar het stationair toerental was laag en hij wilde steeds afslaan.

Ik heb de stationairschroef een paar slagen verdraaid en ook de brandstof/luchtmengselschroeven gecontroleerd op fabrieksinstelling (1,5 slagen uit) en na een eerste start en run sloeg hij terug en hij zal nu alleen nog de eerste keer lopen na een lange rust, en dan helemaal niet meer starten.

Ik heb beide bougies verwijderd en gemerkt dat de ene nog glimt als nieuw, maar de andere was bedekt met zwarte koolstof! Wetende dat ik de motorfiets letterlijk maar een paar minuten heb laten draaien.

Ik heb de vonk buiten de motorfiets gecontroleerd en hij lijkt goed te zijn op beide bougies.

Als ik de motorfiets laat rusten en die zwarte bougie schoonmaak (of vervang), slaat hij weer aan, maar sterft dan snel af en weer is de bougie weer vies. Ik ben er ook in geslaagd om een paar seconden te rijden met een Gunson Colortune aangesloten, en het kleine glazen venster was binnen enkele seconden zwart, zodat ik de vonk niet meer kon zien!

Ik besef dat ik overmatig veel brandstof in die cilinder krijg, maar moet ik:
a) de carburateurs verwijderen om ze opnieuw te controleren?
b) de stationairschroef opnieuw afstellen?
c) de brandstof/luchtmengselschroeven opnieuw afstellen?
d) een monteur bellen? [dit is natuurlijk mijn minst favoriete optie]

#2 ·
Een paar dingen om te controleren:

- Ik weet niet of je de carburateurs hebt vervangen of gewoon stukjes en beetjes hebt gebruikt van de carburateurs die je hebt gekocht. Houd er rekening mee dat je geen originele onderdelen kunt mengen met Dynojet-onderdelen (veel van deze motoren zijn uitgerust met een Dynojet-kit). Zorg ervoor dat je carburateurs Dynojet- of originele onderdelen hebben en niet een mix van beide.

-Zorg ervoor dat de carburateurs die je hebt gekocht van een 600SS komen en niet van een 900SS. Een 900 gebruikt andere sproeiers en naalden. Sterker nog: Europese carburateurs gebruiken andere sproeiers dan USA-carburateurs...

- Vergeet niet de carburateurs te synchroniseren!!!

- Vergeet niet het brandstofpeil in de vlotterkamers te controleren!!

-Zorg ervoor dat alle ontluchtingsleidingen open zijn (zo niet, dan zou je waarschijnlijk problemen hebben met het synchroniseren van de carburateurs).

- Ga er niet van uit dat de 1,5 slag correct is. Je kunt dat als uitgangspunt gebruiken, maar heel vaak moeten ze verder dan 1,5 slag uitgeschroefd worden.

- Lees dit. Serieus; lees het!!

En bovendien: het kan geen kwaad om de timing van de ontsteking te controleren.

En last but not least: wacht op advies van de meer ervaren leden op dit forum. En bedank ze daarvoor.

Succes!!

#4 ·
Een paar dingen om te controleren:

- Ik weet niet of je de carburateurs hebt vervangen of alleen stukjes en beetjes van de carburateurs hebt gebruikt die je hebt gekocht. Houd er rekening mee dat je geen standaard onderdelen kunt mengen met Dynojet-onderdelen (veel van deze motoren zijn uitgerust met een Dynojet-kit). Zorg ervoor dat je carburateurs Dynojet- of standaardonderdelen hebben en niet een mix van beide.

-Zorg ervoor dat de carburateurs die je hebt gekocht van een 600SS komen en niet van een 900SS. Een 900 gebruikt andere sproeiers en naalden. Sterker nog: Europese carburateurs gebruiken andere sproeiers dan Amerikaanse carburateurs...

- Vergeet niet de carburateurs te synchroniseren!!!

- Vergeet niet het brandstofpeil in de vlotterkamers te controleren!!

-Zorg ervoor dat alle ontluchtingsleidingen open zijn (zo niet, dan zou je waarschijnlijk problemen hebben met het synchroniseren van de carburateurs).

- Ga er niet van uit dat de 1,5 slag correct is. Je kunt dat als uitgangspunt gebruiken, maar heel vaak moeten ze verder dan 1,5 slag uitgeschroefd worden.

- Lees dit. Serieus; lees het!!

En daar bovenop; het zal geen kwaad kunnen om de timing van de ontsteking te controleren.

En last but not least: wacht op advies van de meer ervaren leden op dit forum. En bedank ze daarvoor.

Succes!!
Schitterend! Bedankt voor je suggesties.

Ik heb de naalden van de originele carburateur gebruikt die op de motor zat, omdat de eBay-carburateur werd geleverd met wat leek op dynojet-naalden zoals je suggereerde, maar de sproeiers zagen er goed uit, maar ze zijn zeker een herziening waard.

Alles wat ik tot nu toe heb gelezen over het synchroniseren van de carburateurs vereist dat de motor draait, wat momenteel zeker een probleem is. Zeker, de vlinders lijken in harmonie te bewegen, maar het synchroniseren van het brandstof/luchtmengsel zonder dat de motor draait - is dat mogelijk?

Ik heb de distributieriemen vervangen en de posities zagen er goed uit, hoewel ik de spanning sindsdien niet meer heb gecontroleerd, dus ik denk dat dat ook een nieuwe blik waard is.

Tijd om haar dan weer uit elkaar te halen... :(

Duizendmaal dank voor de begeleiding, het is precies wat ik nodig had!

#3 ·
Heb je de vlotterdeksels verwijderd en gecontroleerd op verontreiniging? Zijn ze schoon? Klinkt alsof één cilinder geen brandstof krijgt en één te veel. Ik zou beginnen met het demonteren van beide carburateurs en carburateurreiniger door alle kleine gaatjes spuiten. Spuit de rubberen membranen op de schuiven niet in, want dit beschadigt het rubber.
Controleer de vlotternaalden en -zittingen op verontreiniging en een goede werking (vastzitten of lekken). Dan zou ik de interne rubberen pakkingen eens goed bekijken en alle pakkingen vervangen die gescheurd of beschadigd zijn.

#5 ·
Heb je de vlotterdeksels verwijderd en gecontroleerd op vervuiling? Zijn ze schoon? Klinkt alsof één cilinder geen brandstof krijgt en één te veel. Ik zou beginnen met het demonteren van beide carburateurs en carburateurreiniger door alle kleine gaatjes spuiten. Spuit de rubberen membranen op de schuiven niet in, want dit beschadigt het rubber.
Controleer de vlotternaalden en -zittingen op vervuiling en een goede werking (vastzitten of lekken). Dan zou ik de interne rubberen pakkingen eens goed bekijken en alle pakkingen vervangen die gescheurd of beschadigd zijn.
Ik heb dit niet gedaan sinds ik de carburateurs heb gemonteerd, omdat ik het geheel net weer in elkaar heb gezet. Ik hoopte te voorkomen dat ik het helemaal terug moest strippen, omdat de carburateurs en vooral de gaskabels een echte pijn waren om te monteren, maar ik denk dat je gelijk hebt, ze moeten bekeken worden. Zeker, alles zag er prima uit toen ik ze monteerde, maar ze zouden verstopt kunnen zijn of ik vroeg me af of een sproeier losraakte, of het misschien ook dit effect zou hebben.
Hoe dan ook, bedankt, ik zal de inbussleutels pakken en beginnen...

#6 ·
Gebruik je de verrijker om de motor te starten?

Ja, het klinkt alsof 1 carburateur te veel brandstof krijgt, dus ga daar eerst achteraan. Staat de verrijker alleen op die carburateur vast?
Als je de motor start en tijdens het draaien zie je dat de gasklep niet opent of niet sluit?

Ik ken de 600ss niet, omdat ze hier in de VS niet werden verkocht, maar 1,5 slagen lijkt me te mager. Belter heeft hier veel meer ervaring mee, dus hij weet het misschien anders.

Basics=
Welke carburateurs? Zijn het 600 carburateurs?
Welke sproeiers? Dynojet, fabriek, mikuni, ebc kunnen allemaal verschillende hoeveelheden brandstof meten, zelfs als ze hetzelfde nummer erop hebben staan. Houd je indien mogelijk aan slechts één.
Sproeierset naalden of standaard?
Originele stationairsproeier of grotere maat?

Het feit dat je er één hebt, maakt het waarschijnlijker dat er iets mis is met één carburateur en NIET met een basisafstelling. Het gebruik van een verrijker zal een bougie wat zwart maken, omdat de hoeveelheid brandstof die erin wordt gegooid groot is om een koude motor te starten. Als je meer brandstof toevoegt vanwege iets anders, kun je hem snel overstromen.

#10 ·
Gebruik je de verrijker om de motor te starten?

Ja, het klinkt alsof 1 carburateur te veel brandstof krijgt, dus ga daar eerst achteraan. Zit de verrijker alleen op die carburateur vast?
Als je de motor start en tijdens het draaien zie je dat de gasschuif niet opent of niet sluit?

Ik ken de 600ss niet, omdat ze hier in de VS niet werden verkocht, maar 1,5 slagen uit klinkt voor mij te mager. Belter heeft hier veel meer ervaring mee, dus hij weet het misschien anders.

Basics=
Welke carburateurs? Zijn het 600 carburateurs?
Welke sproeiers? Dynojet, fabriek, mikuni, ebc kunnen allemaal verschillende hoeveelheden brandstof meten, zelfs als ze hetzelfde nummer hebben. Houd je indien mogelijk aan één.
Sproeierset naalden of standaard?
Originele stationairsproeier of grotere maat?

Het feit dat je er één hebt, maakt het waarschijnlijker dat er iets mis is met één carburateur en NIET met een basis sproeierafstelling. Als je een verrijker gebruikt, zal een bougie wat zwart worden, omdat de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten om een koude motor te starten groot is. Als je meer brandstof toevoegt vanwege iets anders, kun je hem snel overstromen.
Ja, ik heb de verrijker/choke gebruikt om de motor te starten, omdat hij alleen startte als hij koud was, dus als dat (en de overtollige brandstof) in die kant van de carburateurs de zwarte kleur verklaart, is dat goed.

En ja, het zijn 600 carburateurs.

Ik denk dat ik na het verwijderen van het luchtfilter gisteren misschien een gedeeltelijke oplossing heb. Het niet starten bleek te komen doordat een van de kabels van de pick-up-spoelen los zat en er zelfs afviel toen ik hem uit elkaar begon te halen, dus ik denk dat dat het startprobleem zal oplossen, en dan hoef ik (hopelijk) alleen nog maar het stationair toerental en het brandstof/luchtmengsel op beide carburateurs aan te passen om het mengsel goed te krijgen!

Bedankt voor je reactie en dat je me hebt geholpen om het bos door de bomen te zien!

#7 ·
Het mengen van sproeiers en/of naalden tussen standaard en een aftermarket sproeierkit is vragen om een nachtmerrie. Ik stel voor dat je de carburateurs eraf haalt -- bepaal dat ze het juiste onderdeelnummer hebben voor je 600SS -- (Zo niet, dan moet je de juiste carburateurs krijgen) -- Als het de juiste carburateurs zijn, haal ze dan uit elkaar en maak ze goed schoon --- Bouw ze opnieuw op met een carburateurkit en vervang alle O-ringen en pakkingen. -- Doe nu een van de 2 dingen -- vervang alle sproeiers en naalden door standaard onderdelen -- OF vervang alle sproeiers en naalden door een aftermarket sproeierkit en pas deze aan, afhankelijk van welke je hebt gekozen. -- Anders ga je achter je kont aan zitten en word je gek. -- Maar je moet beginnen met een bekende basislijn.

#13 ·
mengen van sproeiers & of naalden tussen standaard & een aftermarket sproeierkit - je vraagt om een nachtmerrie. Ik stel voor dat je de carburateurs eraf haalt -- bepaal dat ze het juiste onderdeelnummer hebben voor je 600SS -- (Zo niet, dan moet je de juiste carburateurs krijgen) -- Als het de juiste carburateurs zijn, haal ze dan uit elkaar en maak ze goed schoon --- Bouw ze opnieuw op met een carburateurkit en vervang alle O-ringen en pakkingen. -- Doe nu een van de 2 dingen -- vervang alle sproeiers en naalden door standaard onderdelen -- OF vervang alle sproeiers en naalden door een aftermarket sproeierkit en pas deze aan, afhankelijk van welke je hebt gekozen. -- Anders ga je achter je kont aan zitten en word je gek. -- Maar je moet beginnen met een bekende basislijn.
OK geweldig, bedankt, en je hebt gelijk, ik zou zeker opnieuw moeten beginnen met de sproeiers, want dat is echt het enige onbekende voor mij, de carburateurs zelf zijn de juiste, en ik heb ze al gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd met een kit, de naalden waren van mijn originele carburateur, het zijn alleen de sproeiers waar ik niet 100% zeker van ben.

Ik heb het startprobleem echter nu opgelost, want dat was een enorme pijn, omdat het erg moeilijk was om iets te controleren dat draaide, dus met dat en al het extra advies op deze pagina ben ik er vrij zeker van dat ik dit nu kan oplossen.

Heel erg bedankt!

#8 ·
Als je de carburateurs weer opnieuw afstelt, kan de balans buiten de motorfiets worden ingesteld door de stationairschroef zo ver in te draaien dat een kleine boorspil of een andere pin als voelermaat voor de vlinderklep kan worden gebruikt, beide zijden op gelijke weerstand instellen en vervolgens de stationairschroef terugdraaien om de vlinderkleppen bijna te sluiten. Dit zou voldoende moeten zijn om te draaien en een balansmeter te gebruiken.

Succes,
Jim

#12 ·
Als je de carburateurs opnieuw moet bekijken, kan de balans buiten de motorfiets worden ingesteld door de stationairschroef zo ver in te draaien dat je een kleine boorbit of een andere pin als voelermaat voor de vlinderklep kunt gebruiken, beide zijden instellen op gelijke weerstand en vervolgens de stationairschroef terugdraaien om de vlinderkleppen bijna te sluiten. Dit zou voldoende moeten zijn om te draaien en een balansmeter erop te zetten.
Succes,
Jim
Schitterend, dat is een geweldige tip, bedankt!

#11 ·
check the pilot jet on the side that had the clean plug. i would go 3 turns on the idle mix screws. wind the idle stop up until it idles, then try to get it down.
Perfect! Bedankt. Ik was bezorgd om te rijk te starten, maar ik was begonnen met beide op 3 slagen uit, dus ik ben blij te weten dat ik de motorfiets daar niet per se mee overstroomde - ik wist niet hoe gevoelig deze dingen waren.

Ik denk dat ik het startprobleem sowieso heb opgelost, en dat bleek te komen doordat een van de kabels van de pickup-spoelen los zat, dus dat was wat ik nodig had - nu kan ik gelukkig weer verder met het fijn afstellen van de rest.

Bedankt!

#14 ·
Bedankt voor alle reacties, als nieuwe Ducati-eigenaar en een zeer nieuwe deelnemer aan dit forum zijn alle antwoorden en adviezen zeer welkom geweest.

Ik heb nog een lange weg te gaan om dit op te lossen, maar ik heb er vertrouwen in wat ik nu moet doen.

Ten eerste, toen ik de motorfiets begon te demonteren om de carburateurs eraf te halen (wat ik al twee keer eerder heb gedaan en geen klus is waar ik van houd, want die gaskabels zijn een echte pijn om weer terug te plaatsen!) - zag ik dat een van de kabels van de pick-up spoelen los zat - de rode aan de linkerkant van de foto hieronder - dit lijkt de oorzaak te zijn geweest van het niet starten, of het af en toe niet starten, want toen het weer was aangesloten, sloeg de motorfiets meerdere keren meteen aan zonder problemen.

Dus terug naar de bougies - ik ga terug naar mijn oorspronkelijke plan om het stationair toerental te verhogen tot 1200 RPM om te voorkomen dat hij constant afslaat, en dan de Gunson Colortune (wat een geweldig hulpmiddel lijkt te zijn om het lucht/brandstofmengsel goed te krijgen als iemand er nog geen heeft) gebruiken om het mengsel af te stellen om beide cilinders het brandstof/luchtmengsel correct te laten mengen.

Als dat niet volgens plan werkt, ga ik de carburateurs (weer) verwijderen en opnieuw opbouwen met nieuwe sproeiers waarvan ik weet dat ze goed zijn voor de motorfiets, want dat is nu het enige onbekende, denk ik.

Het lijkt erop dat de bedrading op deze oude Ducati's niet de beste is, wat ik enigszins typisch vind voor Italiaanse voertuigen van deze leeftijd, dus ik ben er zeker van dat dit niet de laatste keer zal zijn dat ze me zorgen baren.

Dus bedankt aan iedereen die heeft gereageerd, ik had echt niet zoveel geweldig advies of zo snel verwacht. Dit is een uitstekend forum waar ik als niet-lid advies kreeg sinds ik de motorfiets kreeg, en ik ben nu erg blij om te zijn aangemeld en ook deel te nemen!

#15 ·
Het lijkt erop dat de bedrading van deze oude Ducati's niet de beste is, wat volgens mij wel typerend is voor Italiaanse voertuigen van deze leeftijd, dus ik ben er zeker van dat dit niet de laatste keer zal zijn dat ze me zorgen baren. Dus je spanningsregelaar als een Ducati electronica is niet van geweldige kwaliteit, maar kan gemakkelijk worden vervangen door een die dat wel is. Sommigen hebben de koplampstekker die smelt door corrosie, dus maak de connectoren schoon en draai ze vast en je zou geen problemen moeten hebben. Anders zie ik GEEN elektrische problemen, dus als je problemen vindt, is dit meer door de vorige eigenaar veroorzaakt dan een "Italiaanse elektriciteit"-ding. Ik heb eraan gewerkt sinds ze nieuw waren en je kabelboom vergeleken met een van welk merk dan ook dat tegenwoordig wordt gemaakt. Vind en repareer dingen die verkeerd zijn gegaan en onderhoud ze dan gewoon en doe geen kwaad en het zou je nog vele jaren goed van dienst moeten zijn. Als je je carburateurs uit elkaar hebt, zoek dan naar merktekens op de sproeiers, Mikuni heeft zijn stempel op oem-onderdelen. Dynojet niet en ook geen Chinese namaakproducten van goedkope revisiesets. Plaats een foto van je naalden en we kunnen ze mogelijk identificeren als ze geen markeringen hebben.

#16 ·
"Het lijkt erop dat de bedrading op deze oude Ducati's niet de beste is, wat ik enigszins typisch vind voor Italiaanse voertuigen van deze leeftijd, dus ik ben er zeker van dat dit niet de laatste keer zal zijn dat ze me zorgen baren."

Dus je spanningsregelaar, als het een Ducati electronica is, is niet van geweldige kwaliteit, maar kan gemakkelijk worden vervangen door een die dat wel is. Sommigen hebben de koplampstekker die smelt door corrosie, dus maak de connectoren schoon en draai ze vast en je zou geen problemen moeten hebben. Anders dan dat zie ik GEEN elektrische problemen, dus als je problemen vindt, is dit meer door de vorige eigenaar veroorzaakt dan een "Italiaanse elektra"-ding.

Ik heb eraan gewerkt sinds ze nieuw waren en je kabelboom vergeleken met een van welk merk dan ook dat vandaag wordt gemaakt. Vind en repareer dingen die verkeerd zijn gegaan en onderhoud ze dan gewoon en doe geen kwaad en het zou je nog vele jaren goed van dienst moeten zijn.

Als je je carburateurs uit elkaar hebt, zoek dan naar merktekeningen op de sproeiers, Mikuni heeft zijn stempel op oem-onderdelen. Dynojet niet, en ook geen Chinese namaakproducten uit goedkope revisiesets. Plaats een foto van je naalden en we kunnen ze mogelijk identificeren als ze geen markeringen hebben.
Ah, dat is echt goed om te horen. Ik heb de spanningsregelaar getest en dat lijkt allemaal goed te zijn, net als bijna alles wat op dit moment goed lijkt te werken, dus duimen dat het allemaal goed blijft werken.
Bedankt.